علمی تحلیلی

نظریه و تخیل جامعه شناختی

پروفسور Kenji SATO در حال انجام تحقیقات در زمینه های خودآگاهی فرهنگی و اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی است. اگرچه موضوع او درک کلی «عصر مدرن» در ژاپن است، مساله مورد توجه اش به دست دادن تخیل جامعه شناختی از ماهیت عینی داده ها و اطلاعات است.

او معتقد است که نه تنها حساسیت و ظرفیت شناخت نظریه باید وجود داشته باشد که یک تخیل روش شناختی نیز مهم است که مواد خام را به موضوعی برای معالجه و درمان تبدیل کند.

پروفسور Takeshi DEGUCHI در تاریخ روشنفکری جامعه شناسی و جامعه شناسی نظری تخصص دارد. به ویژه، او میراث نظری نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت را دنبال می کند؛ تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر، اریش فروم، هربرت مارکوزه، یورگن هابرماس، و اکسل هونت.

او با کار بر این مبنا، نظریه اجتماعی انتقادی را در ارتباطات، شناخت و خود اجتماعی به کار می گیرد و اشکال آسیب شناختی آن پدیده های اجتماعی را تحلیل می کند.

جامعه شناسی در اصل راهی برای پاسخگویی به جامعه واقعی است. تاریخ جامعه‌شناسی از این نظر، انباشت پرسش‌هایی از جامعه است و هر نظریه جامعه‌شناختی باید بیانگر افکار عمومی انتقادی باشد و به این گونه پرسش‌ها پاسخ دهد.

بنابراین، از یک سو، تحلیل تاریخی جامعه شناسی باید فضاهای عمومی را بررسی کند که در آن پرسش ها و پاسخ ها انباشته شده اند، و از سوی دیگر، جامعه شناسی نظری باید یک مبنای تئوری برای نقد خود فراهم کند.

از این منظر، پروفسور Deguchi با انجام تحقیقات گذشته‌نگر در تاریخ اجتماعی و روشنفکری، عناصر مختلفی را که نظریه‌های جامعه‌شناسی شامل می‌شوند، روشن می‌کند و در عین حال توضیح می‌دهد که چگونه هر نظریه جامعه‌شناسی را می‌توان در حوزه عمومی توجیه کرد.

پروفسور Takashi IGUCHI متخصص در جامعه شناسی مراقبت و حمایت، جامعه شناسی پزشکی و جامعه شناسی بالینی است.

اولین موضوع پژوهشی وی تبیین ویژگی فعالیت مراقبتی و حمایت اجتماعی از طریق بررسی تجربه مراقب خانواده به روش تحقیق کیفی شامل مصاحبه و مشاهده مشارکتی است.

پس از آن، علاقه اصلی پژوهشی او مربوط به تعامل اجتماعی با افراد مبتلا به زوال عقل (دیوانه و مجنون) است.

موضوعات پژوهشی کنونی پروفسور نحوه مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل (دیوانه) نیست، بلکه توجه به مفهوم دیوانگی، طرد اجتماعی و شمول زوال عقل و روایت بیماری افراد مبتلا به زوال عقل، و تاثیر آنها بر زندگی روزمره است.

منبع:

https://www.l.u-tokyo.ac.jp/sociology/english/faculty.html

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا