دل نوشته علمی

تاثیر نگرش مثبت در زندگی

نگرش عبارتست از ترکیبی از باور‌ها و هیجان‌هایی است که شخص را پیشاپیش آماده می‌کند تا به دیگران، اشیا و گروه‌های مختلف به شیوه مثبت یا منفی نگاه کند (ویکی پدیا).

همچنین در تعریف نگرش به استناد نوشته جف کلر در کتاب معروفش به نام «نگرش یعنی همه چیز» آمده؛ نگرش هر انسان یک پنجره است. انسان از این پنجره، دنیای بیرون را تماشا می‌کند. پس می توان گفت که نگرش نوع نگاه انسان به جامعه است که هر فرد از زاویه و دریچه ای خاص به زندگی نگاه می کند.

اهمیت و تاثیر نگرش آن قدر بالاست که بنابر نظر اکثر نویسندگان این حوزه مطالعاتی، نگرش مثبت رمز موفقیت و پیشرفت های فردی و اجتماعی انسان است.

نگرش مثبت بیشتر جنبه ذهنی را در بر می گیرد و حالتی ذهنی است که با عینک خوبی و از زاویه خوبی به زندگی نگاه می شود و به جای افکار و باورهای منفی، خوبی‌ها بیشتر دیده می شود و افراد در تصویر ذهنی خود نتایج مطلوبی را خیال پردازی می‌کنند و سعی می کنند که خوبی‌های مردم را ببینید.

🔴 نگرش مثبت به انسان قوت قلب و یا به عبارتی دیگر، اعتماد به نفس می دهد و باعث تقویت روحیه و عزت نفس در افراد می شود تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش و همت داشته و در جایی که بیشتر نیاز است تلاش مضاعف داشته باشند. مثبت اندیشی باعث می شود افراد در طول عمر خود از فرآیند و مسیر زندگی لذت ببرند.

🔴 همچنین داشتن نگرش مثبت به انسان هدف می دهد و برای رسیدن به هدف، به او انگیزه و انرژی می دهد و این باور را در فرد ایجاد می کند که می تواند همه چیز را به خوبی پیش ببرد.

🔴 با نگرش مثبت می توانیم با دیگران روابط مثبت و موثر داشته و از ظرفیت های پیرامون خود به نحو مطلوب و مثبت استفاده مطلوب نماییم.

پس ما باید باتلاش برای دستیابی به مثبت‌اندیشی و حفظ آن در زندگی خود تحول ایجاد کنیم.

چون در مطالعه کتاب موفقیت در وقت اضافی از برایان تریسی دیدم نوشته بود؛ هشتاد و پنج درصد موفقیت در کار بدون توجه به میزان هوش و مهارت شما به واسطه نگرش و شخصیت شما تعیین می شود (تریسی، ۱۹۹۴؛ ۱۷۲).

🔴 همچنین در همین کتاب به نقل از دکتر دنیل گلمن روانشناس معروف نوشته است که بهره عاطفی (یا هیجانی) (EQ) نسبت به بهره هوشی (IQ) نقش تعیین کننده تری در موفقیت شغلی دارد که نشان می دهد؛

مردم همیشه افراد مثبت نگر و خوشبین را بیشتر از افراد منفی نگر، بدبین و انتقادگر دوست دارند و برای آنان ارزش قائل هستند

و افراد مثبت نگر جزو نخستین کسانی هستند که استخدام می شوند و اگر بنا به اخراج و برکناری باشد، آخرین کسانی هستند که از کار برکنار می شوند (همان؛ ۱۷۳). پس می توان گفت که در واقع وضعیت فعلی زندگی ما نتیجه باورها و نگرش های قبلی ماست.

⏪⏪ مثبت اندیشی می‌تواند تاثیر عمیقی روی افراد و حتی سبک زندگی‌ بگذارد. داشتن نگرش مثبت خواست و آرزوی اغلب افراد جامعه است و باید این نکته را بیان کنیم که دستیابی به آن نیازمند سعی و تلاش زیادی است، اما اثرات آن در زندگی تحول برانگیز است.

🔴 در مطلبی از «آلن کلین» آمده است؛ که نگرش مثبت شبیه جعبه مداد شمعی است که به دنیایتان رنگ و لعاب می‌دهد. دائماً نقاشی خود را با رنگ خاکستری رنگ‌آمیزی می‌کنید و بدین ترتیب همیشه تصویرتان سرد و دلگیر به نظر می‌رسد. تلاش کنید با اضافه کردن رنگ‌های روشن به تصویر و با چاشنی طنز آن را روشن‌تر سازید.

🔴 پس اگر فردی مثبت اندیش باشیم، می توانیم با شناخت موقعیت‌ها و چالش‎‌های زندگی خود در تمام زمینه‌ها زندگی خود را به طور موثر و مطلوب مدیریت کنیم

و با عبور از باورهای منفی گرایانه با شرایط زندگی اجتماعی، خیلی خوب کنار بیاییم

و با شناسایی راهکارها از مسائل عبور نماییم و با غلبه بر موانع موجود، پیشرفت خود را ترسیم

و با تغییر نگرش خود و ایجاد نگرش مثبت می توانیم به گونه ای که خودمان می خواهیم، آینده خود را رقم بزنیم و حتی از زندگی خود در همان شرایط لذت ببریم.

دکتر باقر رجبی ویسرودی

دكتری جامعه شناسی؛ بررسی مسایل اجتماعی ایران Bagher Rajabi Visroodi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اگر باور داشته باشیم که می‌توانیم موفق شویم حتما خواهیم شد به قول دانشگاه کسب و کار نگرش ما درباره‌ی موفقیت، در واقع همون چیزیه که ما از خودمون در آینده میخایم

  2. با نگرش مثبت ما به خودمون ایمان داریم که میتونیم با توانایی هایی که داریم تو راه موفقیت قدم بذاریم و موفق شیم و قدرت و توانایی هامون رو بزرگتر از چالش ها و مشکلات میبینیم. ممنون از اینکه تو محتواهاتون به این موضوع مهم پرداختید چند وقتیه که نگرش مثبت رو تو سایت هایی مثل وال استریت ژورنال و دانشگاه کسب و کار خیلی زیاد میبینم ولی مقاله شما هم برای من بسیار کاربردی بود

  3. سلام خسته نباشید ممنونم بابت جمع‌آوری مطالب مفید و ارزشمند. به نظر من انتظار نداشتن از دیگران هم ذهن رو به سمت مثبت‌گرایی سوق میده و اونطور که تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار خوندم نباید حتی از نزدیک‌ترین آدمای زندگیمون هم انتظار داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا