خلاق و ابداعی

جامعه شناسی یعنی چه؟

جامعه شناسی یعنی چه؟ سوالی نیست که افراد ناآشنا با جامعه شناسی آن را بپرسند، بلکه سوال کسانی است که پس از سال ها تحصیل در این رشته به آن رسیده اند.

چرا که جامعه شناسی دارای سه دوره (کلاسیک، مدرن، پُست مدرن) صاحبنظر و نظریه پرداز است که هر یک جامعه شناسی را به وجهی تعریف کرده اند.

از سوی دیگر، جامعه شناسی شامل حوزه های مختلف (جامعه شناسی خانواده، شهری، آموزش و پرورش، دین، هنر …) می باشد که هر یک از این حوزه ها نیز تعاریفی از جامعه شناسی به دست داده اند.

و از وجه دیگر، جامعه شناسی به سه سطح (خُرد، میانه و کلان) زندگی جمعی نظر دارد که هر کدام آنها نیز چشم اندازی از جامعه شناسی را تشکیل داده اند.

از اینرو، جامعه شناسی با تعدد و گوناگونی زیادی آمیخته است که پیدا کردن سرنخ موضوعات جامعه شناسی و داشتن نقشه راهی برای تشخیص مطالب جامعه شناسی نیاز هر دانش آموخته جامعه شناسی است.

جزوه جامعه شناسی چیست؟

بازخوانی نظریات را کنار گذاشته است و با شش دسته بندی کامل نگاهی به جامعه شناسی را فراهم می آورد که چون خط کش و معیاری برای درک روشن و دقیق جامعه شناسی می توان از آن استفاده کرد.

شش دسته بندی کامل؛ نگاهی واضح برای حوزه های مختلف جامعه شناسی به دست می دهد که موجب تسلط بر فهم و معرفت به آنهاست.

این شش دسته بندی کامل؛ سردرگمی و پیچیدگی جامعه شناسی را تبدیل به نظم شش گانه ای کرده است که موجب رفع هر ابهام در جامعه شناسی است.

 شش دسته بندی کامل؛ کل جامعه شناسی را به شش لایه تقسیم کرده است که به آسانی می توان جایگاه هر حوزه و گرایش را یافت.

 شش دسته بندی کامل و جامع؛ نه تنها شیوه ای ساده برای درک محور نظری هر صاحبنظر را در اختیار می گذارد که امکان نظریه پردازی را با تسلط بر مفاهیم کلیدی موجب می شود.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که این جزوه چنان ساده و روان نگارش شده است که در ابتدای امر شاید شما را شگفت زده نماید.

این جزوه با کلیک روی دکمه زیر با عنوان «جامعه شناسی؟» در اختیار شماست.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا