علمی تحلیلی

ده تفاوت میان ایران و کره جنوبی در مسیر توسعه یافتگی!

ایران و کره جنوبی اگر چه از نظر وسعت و منابع طبیعی به شدت با یکدیگر متفاوت اند، ولی در دوران کنونی بسیار با هم مقایسه می شوند.

شاید به این دلیل که رویدادهای بعد از سال ۱۹۷۹ و دهه های متعاقب آن در سرنوشت هر دو مملکت بسیار تاثیر گذار بوده است.

در ایران انقلاب ۵۷ مسیر کاملاً تازه و پیش بینی ناپذیری را فراروی کشور قرار داد، ولی در کره ترور ژنرال پارک تحول مهمی در گذار کشور از اقتدارگرایی به دموکراسی، و تعمیق توسعه یافتگی آن محسوب می شد.

شاید به جرئت بتوان گفت در این مدت دو سرزمین دقیقاً روی دو پیکان با جهت های کاملاً مخالف حرکت کرده اند، به طوری که اگر از امروز به مدت ۲۱ سال رشد مداوم ۱۰ درصدی داشته باشیم تازه به وضعیت امروز کره جنوبی می رسیم.

حال با این اوصاف می کوشیم تا به برخی از تفاوت های دو کشور در مسیر توسعه یافتگی اشاره کنیم:

✅ کره جنوبی در چهل سال اخیر کوشیده تا بخشی از نظم جهانی باشد و به افزایش سهم خود از آن بپردازد، در حالی که ایران در این مدت سعی کرده تا با تردید در اوضاع جهان داعیه تغییر و مدیریت آن را داشته باشد!

✅ کره جنوبی اقتصاد خود را بر بنیان سرمایه داری بنا کرد و رشد اقتصادی را اولویت خویش قرار داد، اما اقتصاد ایران با تاثیر پذیری از اندیشه های چپ به دولتی کردن همه بخش ها و نهادینه کردن ناکارآمدی ها رسید!

✅ کره جنوبی با تقویت بخش خصوصی (شرکت هایی مانند هیوندای و سامسونگ) آن ها را شریک اقتصادی خود قرار داد، ولی ایران با تضعیف بخش خصوصی آن ها را در اقتصاد دولتی ناکارآمد منحل کرد!

✅ در کره جنوبی یارانه ها به تولید کنندگان بخش خصوصی تعلق گرفته و باعث رونق تولید در شرکت های چندملیتی شدند، در حالی که در ایران یارانه ها به مصرف کننده داده شد و در هجوم تورم افسار گسیخته هرز رفت!

✅ کره جنوبی در دوگانه؛ رشد/ عدالت، اولویت را به رشد اقتصادی داد و در نهایت با ایجاد دولت رفاه به عدالت نیز دست یافت، در حالی که ایران اولویت را به عدالت داد و با ناکامی در دستیابی به توسعه، فقر را عادلانه در میان مردم توزیع کرد!

✅ کره جنوبی به دلیل فقدان نفت و سایر منابع طبیعی موفق شد در سراسر کشور نهضت تولید و کارآفرینی ایجاد کند، در حالی که ایران با اتکای به درآمد بادآورده نفت کارآفرینی و بخش خصوصی واقعی را نابود کرد!

✅ کره جنوبی حاکمیت یگانه دارد و در ساختار سیاسی آن رئیس جمهور بالاترین مقام کشور محسوب می شود، حال آن که در ایران نوعی حاکمیت دوگانه و ساختار موازی وجود دارد که مانع اصلی بر سر راه توسعه یافتگی محسوب می شود!

✅ کره جنوبی از سرمایه داری آغاز کرد و به دولت رفاه رسید که در آن رشد اقتصادی با کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی همراه شد، در حالی که ایران از اقتصاد دولتی شروع کرد و با کاهش رشد اقتصادی به افزایش نابرابری و بی عدالتی رسید!

✅ کره جنوبی در اقتصاد استراتژی «توسعه صادرات» را برگزید و توانست به بازارهای جهانی برای تولیدات خود دسترسی یابد، در حالی که ایران با برداشت غلط درباره خودکفایی استراتژی «جایگزینی واردات» را انتخاب کرد و شانس خود را برای جهانی شدن اقتصاد از دست داد!

✅ کره جنوبی در چهار دهه گذشته از یک حکمرانی خوب (دولت اقتدارگرای با ظرفیت) به یک حکمرانی بهتر (دولت دموکراتیک) گذر کرد، در حالی که ما در ایران از «جمهوری» به «اندک سالاری»رسیدیم، هر چند که هرگز از وجود یک حکومت با ظرفیت برخوردار نبودیم!

دکتر مهران صولتی

دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. چرا اینجا هیچ نظری نیست؟
    مگه میشه زیر این پست پر از مطالب علمی! بحث و تبادل نظر نباشه.

    من کاری ندارم که بلاخره باید سایتتون پر بشه اونم با دو تا تز روشنفکری.

    ولی حداقل مطالب بی سر وته رسانه های بیگانه رو به اسم علم جامعه شناسی به خورد ملت ندین

    هرچند که کلا بیشتر هم به شاخص های اقتصادیه من دراوردی ربط داشت تا جامعه شناسی

    موافق یا مخالف

    حداقل یکم پول خرج کنین یه دو تا باسواد درست حسابی بیارین یه مطلب علمی بنویسن که بدرد مملکت بخوره
    اینا رو که من و تو و اینترنشنال جذابتر و رنگی تر به خورد مخاطب زرد پسندشون میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا