علمی تحلیلی

جامعه شناسی و گستره رازها

مطالعه زندگی افراد، گروه ها و سیر جوامع مملو است از شگفتی ها و اسراری است که دانستن هر یک از آنها عظمت توانایی های انسان را نمایان می سازند.

جامعه شناسی با مطالعه و تحقیق در آنچه از آدمی برای تولید، حفظ و بقای جمع و اجتماعات سر می زند، به تنوع، تکثر، تفاوت، تضادها و تعدد رفتارها و الگوهای جمعی پرداخته است و اشکال گوناگون واحدهای جمعی را آشکار ساخته است.

در این راستا، رازها و اسرار یکی از مقولات است که در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی جریان دارد. راز و اسرار ثروت آفرینی، قدرت سازی، منزلت پروری، سلطه طلبی، مهرورزی …

در واقع، هر رفتار و کردار از سه بخش تشکیل شده است:

1- بخش قابل مشاهده: آنچه عینی و عیان است

2- ذهنی یا غیرقابل مشاهده: انگیزه ها، قصد و نیت، باورها و هر آنچه در سطح ذهنی و روحی جریان دارد.

3- رازها: فنون، تکنیک ها، شیوه ها … ناگفته و بیان نشده که امور را به پیش می برند.

مثال: کوهنوردی که در طول صعود با کانئات سخن می گوید و انرژی حاصل از این گفتگو او را به قله می رساند.

دانشمندی که در کشاکش رقابت های علمی از الهام و شهود خویش برای چگونگی عمل بهره می گیرد.

دانش آموزی که در دلهره امتحانات چهره مادرش را تجسم می کند و آرام گرفته به سوالات پاسخ می دهد.

رازها ناشناخته ها هستند. چرا که تجربه شخصی هستند و هرگز بیان نمی شوند. اما، رازها مهم و اساسی هستند چون فقط فرد یا گروه به اتکای آن توانایی و قدرت خویش را احیا یا تکمیل می نماید.

جهت شناخت و فهم ذهن در مورد رازها، می توان از سحر و جادو به عنوان مثال استفاده کرد. زیرا نحوه عملکرد آنها برای همه افراد روشن نیست و مثال دیگر که بتوان تصوری برای راز به دست داد، شعبده بازی است. چون شیوه عمل آن روشن و آشکار برای همه نیست.

دو ویژگی رازها را از عوامل معنوی یا ذهنی متمایز می کند:

1- قابل بیان نیست و شیوه تجربه آنها نامعلوم و نامشخص است.

2- توانایی برخورداری و استفاده از راز منحصر به هر فرد می باشد.

در واقع، همان طور که مشخصات هر فردی از فرد دیگر (هوش، چهره، قد …)، متفاوت است و در کره خاکی هر فرد خاص است. رازها و اسرار هر فرد نیز متفاوت از دیگری است و توانایی هر فرد در بهره گیری از رازها خاص خودش است.

نکته مهم و قابل توجه این است که رازها، نیرو و توان بالقوه ای را در اختیار فرد می گذارند که هر فرد با کشف آن و فعلیت بخشیدن به آن می تواند کسب موفقیت و رسیدن به اهداف را محقق سازد. همانطور که با کشف استعدادها و توانایی های خویش قادر به کسب موفقیت می گردد.

به این ترتیب، هر فرد همچنان که در روال زندگی به شناخت استعدادها خویش، رشد و پرورش آنان همت می گمارد لازم است به شناخت اسرار وجود خویش نیز واقف گردد و از آنها در جهت کامیابی و سعادت در زندگی استفاده نماید.

جامعه شناسی با تکیه بر امور قابل مشاهده و سپس قابل دسته بندی، از مطالعه اسرار و رازها صرف نظر کرده است.

این در حالی است که آنچه شگفتی و زیبایی را برای زندگی هر فرد و جمعی به ارمغان می آورد پا نهادن در دنیای ناشناخته ها و کسب تجربیات غیرقابل تصور است که به کمک انسان می آیند تا به زندگیش سر و سامان بخشند.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا