علمی توصیفی

وظایف و ویژگی های سینما

سینما به عنوان یک صنعت متوسط، یک نهاد اجتماعی، یک بخش اقتصادی، یک نهاد گذران فراغت عمومی و بالاخره هنر هفتم وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد و انجام می دهد که به اختصار به قرار زیر است.  

وظایف و ویژگی های که سینما بر عهده دارد:

1-  سینما یک صنعت است و دارای تکنولوژی مخصوص به خود است و بخشی از داشته های فنی ما را شامل می شود.

2- سینما یک بخش اقتصادی است و ارتباطات پیشین و پسین بسیاری با سایر بخش های اقتصادی دارد. همه ساله تعداد زیادی فیلم داستانی، مستند، تلویزیونی، فیلم خانگی تولید می شود.

تولیدات سینمایی بخشی از در آمد ملی را تشکیل می دهد. عده زیادی در این بخش به کار مشغولند و از این راه زندگانی می گذرانند و بخش سینما فعالیت های متعددی مثل سینماداری و نمایش فیلم، پخش فیلم، تاسیس و راه اندازی شرکت های تولید فیلم یا استودیو، تهیه کنندگی، بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری، لابراتوار، ساختن دکور و پلاتو، دوبلاژ و گریم، بازی گردانی و آموزش سینما … را در بر می گیرد.

3- سینما یکی از مهم ترین نهادهای گذران فراغت در همه جهان است. دیدن فیلم درسالن های سینما، پای تلویزیون، از طریق رایانه و نمایش خانگی از مهم ترین تفریحات مردم بوده و هست. دیدن فیلم هم سرگرمی است و هم شناخت و هم القای ایدئولوژی.

مردم با دیدن فیلم لختی از مشکلات زندگی روزمره فارغ می شوند و در تصاویر رنگارنگ، زیبا و گاه فراواقعی و شگفت انگیز پرده نقره ای گم می شوند و بدین وسیله به زندگی خویش رنگ و بو می دهند و از زیستن لذت می برند .

4-  سینما هنر است. یکی از مردمی ترین هنرها از میان همه هنرهای هفت گانه. بهره بردن از آن سواد نمی خواهد، فقط چشم بینا می خواهد و گوش شنوا و اندکی  ذوق درک زیبایی. هنر ذاتاً نوعی شناخت است و در کنار علم یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت جهان و زندگی اجتماعی است.

ما از فیلم ها بسیار می آموزیم، آموزشی که چون سمعی و بصری است بر دل و جان ما می نشیند.

با آن به اعماق تاریخ سفر می کنیم. هرجای زمین را در می نوردیم. به درون روان و شخصیت کاراکترها نفوذ می کنیم، با زندگی شخصیت های فیلم زندگی می کنیم و از سرگذشت آنان می آموزیم.

اگر آنچه در طول زندگی از فیلم ها یادگرفته ایم را به یاد آوریم، متوجه می شویم که سینما چه نقش مهمی در تربیت و پرورش ما ایفا کرده است .

5- فیلم های بد به جای ما فکر می کنند و با استفاده از جذابیت های سینما فکر خود را به ما تحمیل می کنند. اما فیلم های خوب ما را به تفکر وامی دارند و چشم های ما را به جهان باز می کنند.

اما، ما تماشاگران فیلم ها هم موجودات ساده لوح و بی اراده ای نیستیم، آنچه در فیلم ها می بینیم با تجربه زیسته و دانش خود مقایسه می کنیم، آنچه را بپسندیم جذب می کنیم و آنچه را نخواهیم، فراموش می کنیم.

پس زنده باد سینما

دکتر پرویز اجلالی

دانشیار جامعه شناسی، عضو هیئت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران، عضو هیئت علمی بازنشسته موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا