علمی پژوهشی

ایجاد فضاهایی برای تغییرات اساسی اجتماعی

دکتر Colm Flaherty متوجه شد که علیرغم کاهش عضویت در احزاب سیاسی سوئد، مشارکت سیاسی بسیار بالاست.

او می گوید که در فعالیت های زندگی روزمره قابل مشاهده است و مطالعه آن می تواند چیزهای زیادی در مورد فرهنگ سوئد به ما بیاموزد.

تعامل سیاسی در سوئد در حال تغییر شکل است. دکتر Colm Flaherty جامعه شناس، استدلال می کند که درک جایگاه کنش سیاسی امروز در زندگی روزمره است، نه صرفاً در سازمان های سیاسی.

او پنج سال گذشته را صرف مطالعه شکل‌های تغییر مشارکت سیاسی در سوئد از طریق مطالعه گروه چپ فرا پارلمانی کرد، چندین گروه و سازمان سیاسی که بدون نمایندگی پارلمانی قائل به اصول چپ – لیبرالیستی رادیکال هستند.

او بر شکلی از کنش سیاسی روزمره تمرکز کرد که در آن افراد تلاش می‌کنند تا فضاهایی را ایجاد کنند که در آن احساس صمیمیت، تعلق و حضور در خانه را تجربه می‌کنند، در حالی که برای ایجاد تغییرات اجتماعی تلاش می‌کنند.

او این فعالیت‌های روزمره را «سیاست جامعه» “a politics of community” می‌نامد و می‌گوید که برای درک چپ فراپارلمانی و سایر گروه‌های سیاسی ضروری هستند.

او می گوید: ما نمی توانیم فقط به اقدامات تماشایی آنها مانند تظاهرات یا کمپین های سیاسی توجه کنیم. بلکه از طریق تمرکز بر زندگی روزمره بازیگران سیاسی در سوئد، نه تنها می توانیم ماهیت متغیر مشارکت سیاسی در سوئد را بهتر درک کنیم، بلکه ما حتی می توانیم ساختارهای جامعه سوئد و هنجارهای فرهنگ سیاسی سوئد را بهتر بشناسیم.

یکی از مشاهدات فرهنگی او به برچسب زدن چپ های فراپارلمانی به عنوان تندروهای تایید کننده خشونت، مربوط می شود. آنها با درگیر شدن در اعتصابات و سایر اقدامات سیاسی خرابکارانه، به طور مداوم هنجارهای فرهنگ سیاسی سوئد را زیر پا می گذارند و تصوری از جنبش خشونت آمیز و افراطی ایجاد می کنند.

اما دکتر Colm Flaherty خاطر نشان می کند که آنها به ندرت درگیر خشونت می شوند، همیشه رادیکال نیستند و بسیاری از ویژگی های سازمان های سیاسی جریان اصلی سوئد را به اشتراک می گذارند.

درک رادیکال در زمینه و بستری که رُخ می دهد، مهم است. چنان که اعتصابات می توانند یک اقدام سیاسی رادیکال در سوئد امروز باشند، در حالی که در زمان‌های دیگر یا در جاهای دیگر، اعتصاب‌ها بسیار متعارف بوده و هستند.

بنابراین، برای درک اینکه چه چیزی گروه‌ها را رادیکال می‌کند، ما نه تنها باید گروه رادیکال را مطالعه کنیم، بلکه باید زمینه و فرهنگ سیاسی گسترده‌تری را که در آن فعالیت می‌کنند، مطالعه کنیم.

افرادی که به گروه‌های سیاسی رادیکال می‌پیوندند معمولاً پس از شرکت در فعالیت‌های جامعه خاص (the particular community) این کار را انجام می‌دهند. چنان که اعضای چپ فراپارلمانی اغلب از خُرده فرهنگ های چپ مانند پانک یا سازمان های جوانان سیاسی می آیند.

دکتر Colm Flaherty می گوید: بنابراین، ما نباید اقدام سیاسی رادیکال را آسیب شناسی یا روانشناسی کنیم. در عوض، برای درک بهتر اشکال مختلف کنش سیاسی، باید به انگیزه ها، دیدگاه ها و اقدامات بازیگران سیاسی رادیکال توجه کنیم، همانطور که در مورد بازیگران سیاسی متعارف توجه می کنیم.

برای انجام یک تحلیل سیاسی لازم نیست فرد متخصص باشد. دکتر Colm Flaherty پیشنهاد می‌کند این موضوعات را بررسی کنیم که چرا برخی از گروه‌ها را رادیکال می‌بینیم و چه کسی در ابتدا این برچسب را به آنها می دهد.

او استدلال می کند که این گونه چیزهایی در مورد هنجارها و سیستم های سیاسی ما آشکار می شود.

علاوه بر فعالیت‌های معمول سیاسی، مانند رای دادن و مبارزات انتخاباتی، حتی در نظر گرفتن عادات مصرف، سرگرمی ها و ارتباطات، به ما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه سازماندهی، بازآفرینی و تغییر جوامع داشته باشیم، درک و شناختی که از طریق عادات روزمره به دست می آوریم و نه صرفاً مانورهای سیاسی.

منبع:

https://www.soc.lu.se/en/article/creating-spaces-radical-social-change

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا