علمی تحلیلی

نقش هیئات مذهبی در راهبرد فرهنگ دینی جوانان

هیأت‌های مذهبی از قدیمی ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم شعائر دینی به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می‌نمایند.

یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیأت های مذهبی، الگوسازی، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها و ارزشها است.

افراد با حضور در دسته جات، تکایا و حسینیه ها و استماع احادیث و درس های اخلاقی و بهره‌مندی از آیات الهی، سیره‌ی علمی و عملی ائمه معصومین (ع) و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت (ع) به صورت علمی و کاربردی، گام در مسیر فرهنگی می‌نهند

که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی اسلام ناب محمدی (ص) است.

بی شک «هیات» یکی از قوی ترین مراکز معرفتی شیعه بوده و هست و نقش آن در بالا رفتن آگاهی افراد، معنویت فرد و اجتماع بی بدیل است.

اگر یک هیات مذهبی با استفاده از روش صحیح، عالمانه و عاشقانه رهبری شود، خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکلی با هزینه ها گزاف، به پای آن نخواهد رسید و توان رقابت با او را نخواهد داشت.

هیاتی که بتواند، عشق و احساس اعضا هیات را با شناخت واقعی از قرآن و ائمه توام سازد، هیچ جریانی توان مقابله با آن را نخواهد داشت و در مقابل آن کم می آورد  و اعضا آن هیات در مقابل اکثر آسیب ها مصون خواهند بود.

عده ای بر آن عقیده اند که کارکرد هیات مذهبی، فقط عزاداری  است در حالی که عزاداری یکی از کارکرد ها مهم آن است که می بایست در کنار آن سایر انتظارات از هیات را شکل داد و هدایت کرد.

شاید بتوان گفت مهم ترین کارکرد هیات مذهبی، کارکرد فرهنگی و گسترش فرهنگ است.

چرا که عزادار و عزاداری که با فرهنگ هم خوانی نداشته باشد، آسیب آن از فواید آن بیشتر خواهد بود و به جای آنکه اعضا را به اهل بیت نزدیک نماید بتدریج آنها را دورتر خواهد نمود.

عزاداری یکی از کارکردهای مهم هیات های مذهبی است از آن جای که  تعداد زیادی از هیات ها فقط در ماه محرم و صفر حضور پررنگی دارند و در این مدت فعالیت نموده و تا محرم دیگر فعالیت چندانی ندارند که از همین مدت نیز می توان با برنامه ریزی در جهت گسترش فرهنگ علوی استفاده کرد.

هرچند که هیات های مذهبی هم هستند که چندان به کارکرد فرهنگی هیات توجه ندارد و فقط عزاداری می نمایند.

اما خیلی از هیات های مذهبی از جمع شدن افراد برای عزاداری به عنوان یک فرصت  در جهت تبلیغ و تبیین اسلام و قرآن و اهل بیت استفاده می کنند.

به طور کلی هیئات مذهبی نقشی موثر در راهبرد فرهنگ دینی به عهده می گیرند. 

لذا همانطور که مشخص است؛ در مهندسی فرهنگی كشور، تعيين نقش دين و جايگاه آن يكی از مباحث مهم و بسيار تأثير گذار شناخته می شود.

رسيدن به جايگاه دين در مهندسی فرهنگی كشور و نقش آن در فرآيند فرهنگ سازی، بسته به نسبت دين و فرهنگ متفاوت خواهد بود.

اگر نسبت دين و فرهنگ اين همانی باشد، در اين صورت تمامي عناصر فرهنگ در دين بروز و ظهور مي يابد، چنان که تمام ويژگی ها و خصوصيات دين در فرهنگ به روشنی ديده می شود

و اگر نسبت اين دو نسبت اصل به فرع يا كل به جزء و … باشد، تأثير گذاری هر يك در ديگری و ميزان کنش و واکنش هر يك بحث و بررسی بيشتری را می طلبد.

بر اين اساس براي ورود به فرآيند مهندسی فرهنگی كشور، نخست بايد از نسبت دين و فرهنگ سخن گفت و آن گاه مهندسی فرهنگی كشور را پی گرفت

و می توان به این امر اشاره کرد که در زمان حاضر با توجه به چالش ها و جنگ های نرم مختلف، هیئات مذهبی نقش بسیار کلیدی و کاربردی را بر راهبرد فرهنگی جامعه ایفا می نماید

و با توجه به اینکه جوانان در هر جامعه ای نقش کلیدی و موثری را برعهده دارند، بنابراین  نقش هیئات مذهبی در راهبرد فرهنگ دینی جوانان بسیار مهم و کلیدی است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا