خلاق و ابداعی

فضای تعاملی

تست فضای تعاملی؛ تعیین سهم فرد از ارتباطات اجتماعی

بعید است با این تست تاکنون جایی برخورد داشته باشید. این یکی از تست های خاص و منحصر به فرد در جامعه شناسی است که بر مبنای آن می توانید وسعت ارتباطات و میزان تعاملات خود را در زندگی جمعی بسنجید.

فضای تعاملی شامل تمام مکان ها، محیط ها و موقعیت هایی است که دو نفر یا بیشتر در آن مشغول به ارتباط هستند.

فضای تعاملی به همه فرصت ها، امکانات و منابع که ارتباط بین دو نفر یا بیشتر را فراهم می نماید، اطلاق می شود.

فضای تعاملی شامل آنجایی که هستیم و حضورمان موجب گفتگو، کار، آموزش، تفریح و غیره با دیگران می باشد.

درواقع، فضای تعاملی به موقعیت ارجاع دارد که باعث و بانی ارتباط ما با دیگران می شود. ازجمله خانه، کلاس درس، محل کار، پارک، …

به این ترتیب، می توان نتیجه گرفت که زندگی ما در فضای تعاملی شروع و در همین فضا به پایان می رسد.

پس، دیگر نیازی نه تنها به بیان ضرورت و اهمیت توجه به آن نیست، که اهمیت و ارزش میزان و وسعت آن نیز آشکارست.

هر چه فرد از فضای تعاملی بزرگتری برخوردار باشد با افراد بیشتر در ارتباط است و زندگی پربارتری را برای خود رقم می زند. بالعکس هر چه فرد در فضای «بسته» باشد از محرومیت و محدودیت بیشتری در رنج است و زندگی را کوچک و حقیر تجربه می کند.

از سوی دیگر، هر چه فرد در فضای بزرگتری باشد، احتمال غلبه «جبر اجتماعی» و «فشار اجتماعی» کمتر می شود و بروز «اختیار» و «آزادگی» در انتخاب را بیشتر تجربه می کند. بالعکس هر چه دنیای ارتباطی فرد کوچک باشد، احتمال مغلوب شرایط شدن (یعنی پذیرش جبر اجتماعی و فشار اجتماعی) افزایش چشمگیری پیدا می کند.

هم چنین، رشد و توسعه فردی، شخصیت سازی و پرورش استعدادها، مهارت یابی و توانمندسازی در گرو فضای تعاملی بزرگتر است و بالعکس ناتوانی، نادانی، بی مهارتی، از پیامدهای فضای تعاملی کوچک است که قادر به مهیا کردن ارتباطات برای آموزش، یادگیری، شجاعت و سایر ظرفیت های انسانی نیست.

با این اوصاف، شناخت فضای تعاملی که در آن هستیم، از واجبات زندگی کسانی است که می خواهند در زندگی پرورش یابند.

با این اوصاف، دانستن میزان ارتباطات که داریم، از ضروریات زندگی کسانی است که می خواهند زندگی را از طریق خودشان بسازند.

با این اوصاف، آشنایی از محیطی که در آن روابط خودمان با دیگران جریان دارد، در اولویت کسانی است که می خواهند جهت زندگی را در دست بگیرند.

تست فضای تعاملی در راستای همین اهداف تهیه شده است. این تست، وضعیت فرد را در ارتباطات آشکار می کند و چرایی و چگونگی شرایط زندگی را به فرد نشان می دهد. تست با آموزش کوتاهی همراه است و نحوه نمره دهی را نیز شامل می شود.

امری آشکار است که این تست مقدمه ای است برای کسانی که می خواهند ارتباطات خود را بشناسند و درک عمیق و چندگانه نیازمند تست های بعدی است.

این تست با کلیک روی دکمه زیر با عنوان «تست» در اختیار شماست.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا