خلاق و ابداعی

پیدا کردن موضوع پایان نامه

برای پیدا کردن موضوع پایان نامه اولین قدم مطالعه فصلنامه های مرتبط می باشد.

البته توجه داشته باشید منظور، خواندن تک تک مقالات نیست، فقط عناوین مقالات را با دقت بخوانید و متغیرهای (مستقل – وابسته) را استخراج کنید. چه بسا، از میان گوناگونی متغیرهایی که به دست آورده اید، ایده خلاقانه ای را از برقراری رابطه بین آنها بسازید.

دومین قدم، بعد از تمرکز بر متغیرها، چکیده مقالات را بخوانید. اگر نتوانسته اید از تنوع متغیرها به موضوعی برای پایان نامه خود دست پیدا کنید، شاید از شاخص ها و ابعاد متغیر که در چکیده آمده است، به ایده ای برسید.

سومین قدم، کتاب های نظریه را بخوانید و بر سوالات نظریه پردازان جامعه شناسی تمرکز کنید. دقت کنید که آنها چگونه به سوال رسیده اند؟ و چه بسا سوالات آنان بتواند ایده ای را در ذهن شما به وجود آورد.

اگر این سه قدم راهگشا نبود و همچنان در پیدا کردن موضوع پایان نامه سرگردان هستید، این جزوه می تواند گره از کار شما بگشاید. بگذارید با مقدمه ای آغاز کنیم.

یافتن موضوعی جذاب، مهم، تعجب برانگیز و مفید از جمله دغدغه هایی است که هر دانشجو در زمان انتخاب موضوع پایان نامه با آن درگیر است.

این دغدغه فقط در مورد پایان نامه نیست، برای ارائه یک پروژه، برای نوشتن یک مقاله، برای تهیه یک سخنرانی، … نیز وجود دارد و جالب اینجاست به محض این که موضوع تعیین می شود از بقیه مراحل می توان چشم اندازی روشن به دست داد.

زمانی که موضوع و هدف پایان نامه مشخص نیست. سردرگمی، ابهام، کلافگی از جمله احوال محقق می باشد.

اما خبر خوش این است که می توان موضوع تحقیق را به سادگی و آسانی شناخت و تعیین کرد.

کافی است بر دو اصل متمرکز شوید و در مورد آنها تصمیم بگیرید.

این مقاله به شرح این اصول می پردازد و با جلوگیری از اتلاف وقت شما در اینترنت و یا سایر منابع، موجب می شود که شوق و اشتیاق شما به تحقیق حفظ شود که بهترین و مهم ترین انرژی شما، برای به پایان رساندن پایان نامه می باشد.

البته همین جا لازم است متذکر شویم که این دو اصل مختص جامعه شناسی نیست و هر محققی با اتکا به این دو اصل می تواند تحقیق خود را تعیین کند و راه تحقیق خود را پیدا نماید.

این دفترچه با کلیک روی دکمه زیر با عنوان «پایان نامه» در اختیار شماست.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا