خلاق و ابداعی

چطور ساده و کوتاه جامعه شناسی را معرفی کنیم؟

هنوز که هنوز است توافقی میان نظریه پردازان جامعه شناسی در مورد چند و چون این علم نیست. لذا، جای تعجب ندارد که مردم نیز ندانند جامعه شناسی چیست؟ و به چه کار می آید؟

ما به عنوان دانش آموختگان جامعه شناسی لازم است معرف این علم به مردم باشیم. چرا که خوب می دانیم بسیاری از مشکلات و آسیب ها، و هم چنین برنامه های توسعه به دست جامعه شناس حل و فصل می شود.

ازاینرو، هر چه تعداد بیشتری از افراد، گروه ها، سازمان ها با علم جامعه شناسی آشنا شوند، فضا برای عملکرد جامعه شناس و انجام وظیفه علمی آن مهیاتر می گردد.

باید سعی کنیم از زوایای مختلف به معرفی جامعه شناسی بپردازیم و این گمان را که مردم خود می دانند را کنار بگذاریم. چون، نه تنها مردم نمی دانند که حتی اتفاق نظری میان دانش آموختگان نیز وجود ندارد.

در این جزوه، سعی شده است ساده و کوتاه توسط یک عامل «معرفی جامعه شناسی» آموزش داده شود. تاکید می کنم یک شیوه و یک عامل!

می دانیم که جامعه شناسی در سه سطح (خُرد – میانه – کلان) جامعه مطرح است و صرف نظر از آن، در هر یک از سطوح نیز «پدیده اجتماعی» دارای لایه های متعدد و مختلف است. و چه بسا، همین پیچیدگی و چندگانگی سطوح، مانع اصلی شناخت علم جامعه شناسی توسط مردم باشد.

چون هر صاحبنظری از سطحی از پدیده و بر وجهی از پدیده به تعریف و بیان جامعه شناسی پرداخته است و گوناگونی این تعاریف موجب ابهام و سردرگمی شده است.

در این جزوه، فقط با تمرکز بر یک عامل که گویای علم جامعه شناسی است به توضیح این علم پرداخته شده است و سپس با ارائه یک نمونه تحلیل، و پردازش آن از زوایه چهار مکتب جامعه شناسی، چگونگی معرفی جامعه شناسی را نشان داده است.

امیدست این جزوه، قدم اول در معرفی ساده و کوتاه جامعه شناسی به مردم باشد.

این جزوه با کلیک روی دکمه زیر با عنوان «معرفی جامعه شناسی» در اختیار شماست.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا