خلاق و ابداعی

اخلاق حرفه ای جامعه شناس چیست؟

گرایشات متعدد جامعه شناسی (خانواده/ صنعتی/ شهری …) شاهدی بر وسعت و پهنای این علم هستند که وجود بیانیه ای را برای «اخلاق حرفه ای جامعه شناس» سخت و دشوار می کنند.

با این وجود، ضرورت شغل و حرفه جامعه شناس ایجاب می کند که «مرام نامه اخلاق حرفه ای» تدوین و به اطلاع همه افراد/ گروه ها/ سازمان ها … برسد.

داشتن مرام نامه علاوه بر ضمانت اخلاقی و تعهد رسمی به انجام دقیق و درست وظیفه پیامدهای مثبت زیادی را به همراه دارد ازجمله؛

1- درک روشن و دقیق از وظیفه جامعه شناس

2- انتظارات و توقعات واقع بینانه از کار جامعه شناس

3- اطمینان از پاسخگویی و به سرانجام رساندن تعهدات

4- تضمین کارآیی و ثمربخشی جامعه شناسی

5- ارزیابی و برآوردی از نحوه انجام و شیوه اجرا

6- تعیین دایره اختیارات و مسئولیت جامعه شناس

در اینجا، مرام نامه اولیه «اخلاق حرفه ای جامعه شناس» در اختیار شماست که ضمن آشنایی با تعهدات کاری موجب یادآوری «وظیفه جامعه شناس» و آنچه از جامعه شناسی برمی آید نیز می باشد.

این مرام نامه که به ضرورت پاسخگویی به کمبودها و ضعف های حرفه جامعه شناس «تدوین» شده است از ضمانت اجرایی و قانونی برخوردار نیست، ولی تعهدی است که کارفرما و سایر مراجعان به جامعه شناس می توانند آن را به عنوان ملاکی در سنجش راستی و درستی کار جامعه شناس به کار ببرند.

درضمن، این مرام نامه را می توان گواهی بر حساسیت حرفه ای برای جامعه شناس دانست که سعی شده است به شیوه ای دیگر بر ضرورت کار خویش و اهمیت نحوه اجرای کار مهر تایید بزند. 

لازم به یادآوری است که در مواجهه با کارفرمایان (شرکتی/ سازمانی/ صنایع …) ارائه مرام نامه اخلاق حرفه ای می تواند اطمینان خاطری برای آنان از تعهد شما برای انجام وظیفه را به اثبات برساند. لذا، پیشنهاد می شود که نه تنها در همان ابتدای گفتگو و قبل از ورود به بحث اصلی، که قبل از حضور در جلسه مرام نامه را برای آنان بفرستید و به این ترتیب، آنان را از تعهد خویش به کار مطمئن نمائید.

این جزوه با کلیک روی دکمه زیر با عنوان «اخلاق حرفه ای» در اختیار شماست.

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا