علمی توصیفی

تئوری پنجره شکسته

تئوری پنجره شکسته یک تئوری معروف در حوزه جرم شناسی است که در سال ۱۹۸۲ توسط دو دانشمند آمریکایی مطرح شد.

این تئوری در همان زمان که شهر نیویورک با معضلات شدیدی در زمینه تخریب المان های شهری توسط خرابکاران خیابانی و مواردی مانند دیوار نویسی های معروف به گرافیتی دست و پنجه نرم می کرد، توسط پلیس شهر نیویورک به کار گرفته شد تا از هرج و مرج های شهری بکاهد که کاملاً موثر واقع شد .

تئوری پنجره شکسته می گوید:

فرض کنید تعداد اندکی از پنجره های یک ساختمان شکسته باشد، اگر این پنجره ها برای مدت طولانی درست نشوند، خرابکاران میل بیشتری برای شکستن سایر پنجره ها پیدا می کنند و تعداد بیشتری از آنها را می شکنند.

اگر این وضع ادامه پیدا کند، پس از مدتی ساختمان کاملاً متروکه خواهد شد و به تصرف خرابکاران درخواهد آمد.

یا تصور کنید اگر مقداری زباله روی پیاده رو ریخته باشد، مدتی بعد کیسه های زباله بزرگتر در آنجا قرار خواهد گرفت و در نهایت پیاده رو به محل انباشت زباله تبدیل خواهد شد.

راه حل تئوری پنجره شکسته چه بود؟

راه حل بیان می کند: هرگاه خرابکاران پنجره ای را شکستند به سرعت شیشه شکسته را تعوض کنید و اجازه ندهید شیشه شکسته باقی بماند.

البته زمانی که تمام شیشه ها سالم است، باید تلاش کنید مانع از شکستن شیشه ها توسط خرابکاران شوید و سریعاً آنها را شناسایی و مجازات کنید.

اما، تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید پنجره ای شکسته باقی بماند.

تئوری پنجره شکسته نه فقط در مدیریت شهری بلکه در مدیریت تمام سازمان های خصوصی و دولتی، انتفاعی و غیرانتفاعی و حتی زندگی شخصی بسیار کارآمد است.

اگر یک تکه کاغذ ناکارآمد روی میزتان نگه داری کنید، کمتر از ۳ ماه دیگر میز شما به زباله دانی از کاغذ های ناکارآمد تبدیل می شود.

اگر یک قسمت از خودروی شما دچار نقص می شود و آن را درست نمی کنید، کمتر از ۳ سال دیگر خودروی شما به یک اتومبیل اوراقی مبدل خواهد شد.

در مدیریت یک سازمان هم شما همیشه باید از تئوری پنجره شکسته استفاده نمایید.

اگر امروز در انبارتان دو کالا در جای خود قرار نگرفته اند، روزی خواهد رسید که این بی نظمی انبار شما را فلج نماید.

اگر امروز بی دلیل ۱۰ هزارتومان از دخل مغازه یا شرکت خود برداشته اید، روزی خواهد رسید که با کسری چند میلیونی مواجه شوید.

اگر این روز ها ۱۰ دقیقه تاخیر دارید، روزهایی در پیش است که سیستم شما کاملاً بی نظم و از هم گسیخته خواهد شد.

اگر حساب های مالی خود را به درستی ثبت و یادداشت نمی کنید، روزهایی خواهد رسید که هیچ گونه مدیریت مالی بر کسب و کار خود نخواهید داشت.

   مواظب پنجره های شکسته ذهنمان باشیم.

طبق این تئوری هر آشفتگی و مورد نامطلوبی که ایجاد می شود باید در سریع ترین زمان ممکن به حالت اول بازگردد تا هم انرژی کمتری صرف تغییردادن آن شود و هم اینکه انگیزه ها برای تکرار و ایجاد مجدد آن مورد نامطلوب به حداقل برسد.

دکتر علی نوری

دکتری جامعه شناسی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا