علمی پژوهشی

تحلیل کیفی اطلاعات، فرآیندی کلیدی برای علوم اجتماعی و زندگی روزمره

به طور روزانه، مردم با اطلاعات بمباران می شوند یا باید با داده های بسیار و متنوع کار کنند، لذا تجزیه و تحلیل یک فرآیند اساسی در همه این روال هاست.

«جدا کردن برای ساختن. تحلیل کیفی اطلاعات»، (ویرایش اجتماعی) دقیقاً یک پروژه ویراستاری جمعی است که به دنبال ارائه برخی از دیدگاه‌های مورد استفاده در حرفه‌های علوم اجتماعی برای فرآیندهای تولید دانش اجتماعی است.

این کتاب نگارشی است توسط Klaudio Duarte Quapper و مشارکت سایر دانشگاهیان دانشکده علوم اجتماعی شیلی است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات یک اقدام روزانه است که همه افراد «به عنوان بخشی از تصورات اجتماعی آن را توسعه می دهند. این مهارتی است که به ما امکان می‌دهد به تجربیات شخصی و جمعی معنا ببخشیم، ظرفیتی است که ما را قادر می‌سازد تا جایگاه خود را در جهان بیابیم و بر اساس دانشی که در آنجا تولید می‌کنیم، عمل کنیم.» همانطور که در کتاب «جدا برای ساختن» اشاره شده است.

این یک پروژه تحریریه جمعی است که هدف اصلی آن ارائه برخی از دیدگاه های مورد استفاده در حرفه های علوم اجتماعی، به ویژه در فرآیندهای تولید دانش اجتماعی، به خصوص در مورد روش های تحلیل اطلاعات است.

ابتکار تحقیقی که در این متن 172 صفحه ای گنجانده شده است، با گرد هم آوردن محققانی از رشته های مختلف علوم اجتماعی – انسان شناسی، جامعه شناسی و مددکاری اجتماعی – قصد ایجاد گفت وگویی را دارد که به عنوان فرا رشته ای مطرح می شود.

این تیم در کتاب خود می گوید: «ما روش های خود را برای پردازش موادی که با آنها در تحقیق، سیستم سازی تجربیات و سایر اشکال تولید دانش کار می کنیم، به اشتراک می گذاریم».

این ادعا قابل دفاع است زمانی که توجه داشته باشیم که هر یک از متون بر اساس تحقیقاتی است که در آن گفت و گوهایی – محترمانه و انتقادی – با صدای افراد و گروه های مختلف انجام شده است که تجربیات خود را از برخی سوالات مربوط به کنکاش از امور اجتماعی، به اشتراک گذاشته اند.

به گفته Klaudio Duarte Quapper عضو علمی گروه جامعه شناسی و ویراستار آثار آکادمیک، این کتاب نه تنها به بررسی تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان یک فرآیند اساسی برای تصمیم گیری های حیاتی در علوم اجتماعی کمک می کند که در همه زمینه های توسعه نیز کمک رسان است.

 او می‌گوید: «این کتاب می‌تواند توسط محققان، دانشجویان و متخصصان حوزه‌های مختلف دانش مورد استفاده قرار گیرد، زیرا وظیفه تجزیه و تحلیل اجتماعی به عهده همه کسانی است که بشریت را تشکیل می‌دهند».

منبع:

https://facso.uchile.cl/noticias/207283/analisis-cualitativo-de-informacion-proceso-clave-para-cs-sociales

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا