علمی پژوهشی

جامعه شناسی ارتباطات جمعی

دپارتمان جامعه شناسی ارتباطات جمعی در سال 1990 تاسیس شد. تاریخچه و اولین گام های توسعه آن ارتباط نزدیکی با نام پروفسور Evgeniy Prokhorov دارد که به مدت 20 سال این گروه را رهبری کرد و پایه های نظریه روزنامه نگاری روسی مدرن را پایه گذاری کرد.

هم چنین فیلسوفان و جامعه شناسان برجسته شوروی و روسی Boris Grushin و Yuriy Levada در تاسیس این دپارتمان نقش داشته اند.

این دپارتمان از 10 عضو – دو استاد، پنج دانشیار و سه محقق ارشد – تشکیل شده است.

دپارتمان جامعه شناسی ارتباطات جمعی از اولین روز تاسیس خود، دو جهت از فعالیت های علمی و آموزشی – نظریه روزنامه نگاری و جامعه شناسی – را با هم ترکیب کرده است.

این بخش یک مرکز مهم علمی، آموزشی و روش شناختی است که هم در روسیه و هم در خارج از کشور شناخته شده می باشد.

جهت‌های اصلی فعالیت‌های علمی در این بخش عبارتند از:

مخاطب‌شناسی، مطالعات رسانه‌ای و دینی، مطالعه جامعه‌شناختی جامعه روزنامه‌نگاری و فرهنگ جامعه‌شناختی روزنامه‌نگاران، مطالعه فرآیند رسانه‌سازی، پژوهش رسانه‌ها در جامعه مدنی، مصرف رسانه‌ای گروه‌های اجتماعی متنوع و غیره.

دپارتمان جامعه شناسی ارتباطات جمعی مبتکر و سازمان دهنده سالانه همایش Grushin است که سمینار علمی جهت توسعه آگاهی جمعی و مطالعات ارتباطات جمعی می باشد که مورد توجه محققان از مراکز و موسسات تحقیقاتی مختلف در روسیه و سایر کشورها قرار دارد.

فعالیت آموزشی در سطوح مختلف برگزار می شود. اولاً برای آموزش رشته های پایه در مقطع کارشناسی («نظریه روزنامه نگاری»، «جامعه شناسی»، «جامعه شناسی رسانه های جمعی») ارائه می شود.

این بخش همچنین دوره انتخابی «جامعه شناسی روزنامه نگاری» را برای دانشجویان کارشناسی ارائه می دهد.

ثانیاً اعضای دپارتمان چندین دروس پایه و انتخابی را در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می کنند و ثالثاً با دانشجویان دکترا – در چارچوب کار فردی و در سطح رشته های پایه دکتری کار می شود.

این دپارتمان همچنین دوره های ویژه و سمینارهای خاصی را برای پرورش مهارت های پژوهشی و توانایی های دانشجویان دارد.

منبع:

https://www.journ.msu.ru/eng/staff/sociologyofmasscommunications.php

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا