علمی تحلیلی

داوطلبان در رسانه های اجتماعی

عنوان کامل مقاله عبارت است از:  پاسخ به بحران؛ داوطلبان در رسانه های اجتماعی چه کسانی را در اولویت قرار می دهند؟

داوطلبانه غیررسمی سازماندهی شده در گروه های فیس بوک نقش فزاینده ای در شرایط بحران ایفا می کنند.

اما این داوطلبان به چه کسانی کمک می کنند و چرا؟ پروژه ای که توسط VELUX FONDEN تامین مالی شده است، این سوال را با داده های سه بحران، از جمله حمله به اوکراین در سال 2022، بررسی خواهد کرد.

کمک های داوطلبانه و غیررسمی سازماندهی شده از طریق رسانه های اجتماعی در سال های اخیر به سرعت رشد کرده است.

در طول حمله به اوکراین و متعاقب آن هجوم پناهندگان، بیش از 100 گروه امدادی دانمارکی در فیس بوک در عرض چند روز ظاهر شدند.

اکنون، یک پروژه جدید با بودجه 5.7 میلیون کرون از VELUX FONDEN نقش کار داوطلبانه سازمان‌دهی شده از طریق رسانه‌های اجتماعی را در طول بحران‌های اجتماعی بررسی می‌کند.

این پروژه به ویژه بر روی معیارهایی تمرکز دارد که داوطلبان در عمل از آنها استفاده می کنند، زمانی که تصمیم می گیرند گروه های کمکی ایجاد کنند یا به آنها بپیوندند و سپس تصمیم بگیرند که چه کسی باید کمک دریافت کند. اقداماتی که محققان آن را «عملکردهای شایسته» نامیده اند.

استادیار Hjalmar Bang Carlsen، که پروژه را همراه با دانشیار Jonas Toubøl رهبری می کنند، توضیح داده اند که ساختار ad hoc گروه های آنلاین چنین تصمیماتی را کمتر رسمی و شفاف می کند.

او می گوید: هم در سازمان‌های دولتی و هم در سازمان‌های غیردولتی NGO، معیارهای مشخصی برای اینکه چه کسی باید کمک دریافت کند، وجود دارد، ولی چنین رویه‌ها و اصول ثابتی در کمک‌های غیررسمی کمتر دیده می‌شود. در اینجا، داوطلبان باید با خود و یکدیگر روشن کنند که به چه کسانی می‌خواهند کمک کنند؟ و در چه موقعیت‌ها به آنها کمک می‌کنند؟

این پروژه شامل سه بحران اجتماعی می شود

این دو محقق که به ترتیب وابسته به مرکز علوم داده‌های اجتماعی کپنهاگ و دپارتمان جامعه‌شناسی هستند، قبلاً مطالعات داوطلبانه گروه‌های آنلاین را طی سه بحران مهم انجام داده‌اند: بحران پناهندگان سوری در سال 2015، بحران کووید-19 در سال 2020، و بحران پناهندگان اوکراین در سال 2022.

پروژه جدید هر سه بحران را با استفاده از ترکیبی منحصر به فرد از داده های رسانه های اجتماعی، نظرسنجی ها و مصاحبه ها و همچنین پوشش خبری سه بحران مورد بررسی قرار می دهد.

در نهایت، این مطالعه به سه سوال کلیدی تحقیق پاسخ خواهد داد:

  • چه کسانی برای کمک بسیج شده اند و چطور این یاری رسانی در بحث عمومی تحت «عملکردهای شایسته» قرار می گیرد؟
  • چگونه داوطلبان مذاکره می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که چه کسانی مستحق کمک هستند و چگونه «عملکردهای شایسته» بر رواج کمک رسانی تاثیر می گذارد؟
  • ارزیابی داوطلبان غیررسمی از سایر بازیگران درگیر در مسئولیت مدیریت بحران در قبال نیازمندان، چگونه روابط آنها را با دیگر بازیگران دولتی و جامعه مدنی شکل می دهد؟

به طور کلی، این پروژه درک بهتری از ماهیت و تاثیر کلی کار کمک‌رسانی غیررسمی ارائه می‌کند. به عنوان مثال، تا چه اندازه بحران هایی مانند همه‌گیری کووید-19 یا بحران‌هایی که از خارج از کشور سرچشمه بگیرند، بر کار کمک‌رسانی تاثیر می‌گذارند؟

Jonas Toubøl می گوید: سیاستمداران در شرایط بحرانی از جامعه مدنی غیررسمی دعوت می کنند.

بنابراین، درک پویایی های اجتماعی و فرهنگی در کار کمک های غیررسمی در زمینه تعیین اینکه چه کسی کمک می گیرد؟ و چه کسی کمک می کند؟، مهم هستند.

منبع:

https://www.sociology.ku.dk/about/news/2023/crisis-response-who-do-volunteers-on-social-media-prioritise/

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا