علمی تحلیلی

جامعه شناسی چه نوع مهارت های شغلی دارد؟

مطالب زیر توسط انجمن جامعه شناسی کانادا ارائه شده است.

جامعه شناسی چیست و مدرک جامعه شناسی چه نوع مهارت های شغلی می دهد؟

جامعه شناسی مطالعه افراد و جامعه است. چیزی که آن را در میان رشته های دانشگاهی منحصر به فرد می کند، تمرکز آن، از زوایای بی شمار، بر پیوند بین تجربیات فردی ما و بافت جامعه وسیع تری است که در آن زندگی می کنیم.

بررسی پیوندهای اجتماعی بین فرد و جامعه، بین قلمرو خصوصی و حوزه عمومی، و بین آزادی و محدودیت، اینها در قلب جامعه شناسی قرار دارند.

مطابق این شیوه دید – که سی رایت میلز آن را «تخیل جامعه‌شناختی» نامیده بود – به ما کمک می کند تا بفهمیم آنچه که انجام می دهیم و چگونگی انجام آن، دنیایی که در آن زندگی می کنیم را شکل می دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید چند مهارت واقعاً مهم را بشناسیم.

1- ارتباطات:

 که در آن هم مهارت‌های نوشتاری و هم مهارت‌های ارائه شفاهی بسیار مهم هستند.

توانایی ارائه ایده ها شفاف و قانع کننده نیز از اهمیت برخوردارند.

شما، بخشی از یک تیم خواهید بود که انتظار می رود در جلسات تیمی بتوانید به ارائه ایده ها به صورت شفاهی بپردازید، در کنار مهارت خواندن و نوشتن که لازمه همه مشاغل یقه سفید است.

همچنین یادگیری اینکه چگونه متقاعد کنید؟ ارزشمند بوده و مهارتی است که با آمادگی و تمرین تقویت می شود.

مهارت در استفاده از ابزارهای دیجیتالی از شما انتظار می رود. همینطور چهارچوب بندی، طبقه بندی اطلاعات و جمع آوری شواهد ضروری است و توانایی بیان شفاهی که در مصاحبه شغلی به کار می گیرید.

2- مهارت های محاسباتی:

مهارت در محاسبات تقریباً به هر شغلی کمک می کند. پارادایم عقلانیت ماکس وبر، که در آن معیارهای کمی‌سازی و پیش‌بینی‌پذیری در اولویت و محوریت هستند، به این معنی است که مشاغل بیشتر و بیشتری متکی به محاسبات هستند.

ازاینرو، توانایی درک محاسبات و حتی بالاتر از آن، کاربرد شیوه های محاسبه چون نمایش هندسی، نمودار، شکل ها و جداول، سرمایه باارزش به شمار می آید.

3- روش ها:

مهارت در کاربرد طیف وسیعی از روش‌های علوم اجتماعی، توانایی شما را در درک چگونگی حل مشکلات افزایش می‌دهد.

شناسایی مشکل، در ماهیت چند وجهی آن، به خودی خود یک مهارت است و یکی از چیزهای کلیدی است که وقتی اساتید به شما کمک کنند سوال تحقیق، استدلال یا فرضیه خود را بررسی کنید، یاد خواهید گرفت.

یادگیری روش‌های جامعه‌شناختی تضمین می‌کند که می‌توانید سوالات مرتبط بپرسید و منطق یافتن شواهد متقاعدکننده و دقیق را درک کنید.

4- درک بین فرهنگی:

فرهنگ درباره همه چیزهایی است که مردمان مختلف با دنیای خود ارتباط برقرار می کنند و به آن معنا می بخشند.

با تعمیق و تنوع فرهنگ ها، توانایی درک دیگران و معناسازی آنها برای موفقیت سازمانی حیاتی است. این امر به ویژه در جهان در حال جهانی شدن حائزاهمیت است و تمرین برای فراگیری و گشودگی در پذیرش تنوع، یک شایستگی اصلی در محیط کار امروزی است.

برای این منظور، فرصت‌هایی در خارج از کلاس درس، برای مثال در دوره‌های کارآموزی و مشاغل تابستانی برای کمک به شما در توسعه مهارت‌های بین‌فرهنگی‌تان فراهم شده است.

5- تفکر انتقادی:

ویژگی‌های فکری که نشان‌دهنده تفکر انتقادی است شامل ذهنی چابک، خلاق، کنجکاو، زیرک، نکته سنج، کاوشگر، باهوش و دقیق است.

این چیزها با تمرین به وجود می آیند و با به چالش کشیدن خود، با حرکت به خارج از منطقه امن خویش (هم از نظر فکری و هم از نظر احساسی)، رشد می یابند.

دانشجویان باهوش، که منظورمان دانشجویانی است که موفق می شوند، کسانی هستند که دوره‌هایی را برای بالا بردن مجموعه مهارت‌های خود انتخاب می‌کنند.

ایجاد یک برنامه درسی که مجموعه مهارت های شما را غنی می کند، مهمتر از ایجاد یک برنامه درسی است که متناسب با زندگی اجتماعی شما باشد! اگرچه داشتن یک زندگی اجتماعی نیز مهم است و کارفرمایان برای کارکنانی که از نظر اجتماعی ماهرند، ارزش قائل هستند.

برخلاف تصور، اندازه‌گیری و کمی کردن توانایی‌های تفکر انتقادی بسیار دشوار است.

لذا، کارفرمایان راهی برای تشخیص اینکه واقعاً مهارت‌های تفکر انتقادی شما «خوب» هستند؟ ندارند.

در عوض، آنها اطلاعاتی را درباره شما از رزومه، نحوه صحبت کردن، رفتار شما در طول مصاحبه و نحوه پاسخ دادن به سوالاتی که برای آزمایش مهارت های تحلیلی شما طراحی شده اند، جمع آوری می کنند.

این بدان معناست که راه‌های متعدد و اغلب ظریفی برای برقراری ارتباط با کارفرما وجود دارد – که ممکن است روی این موضوع متمرکز باشد یا نباشد – که شما واقعاً باهوش هستید.

برای درک این امر، می توانید خود را به جای کارفرما بگذارید: چگونه متوجه می شوید که با یک فرد «باهوش» سر و کار دارید؟

منبع:

https://www.sociology.utoronto.ca/undergraduate/prospective-undergraduate-students/why-sociology

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا