دل نوشته علمی

چرا رشته جامعه شناسی؟

جامعه شناسی مطالعه سازمان، پویایی و پیامدهای زندگی اجتماعی است. دامنه این رشته به اندازه خود زندگی اجتماعی گسترده و متنوع است.

جامعه شناسان تعامل و روابط اجتماعی، سازمان ها و نهادها، جوامع و کل جوامع را مطالعه می کنند.

روش‌های تحقیق جامعه‌شناختی نیز متنوع است؛ جامعه‌شناسان خود را در زندگی روزمره گروه‌ها غوطه‌ور می‌کنند، با شرکت‌کنندگان در گروه ها مصاحبه می‌کنند، تعاملات ثبت‌شده را بررسی می‌کنند، اسناد تاریخی را تفسیر می‌کنند، داده‌های سرشماری را تجزیه و تحلیل می‌کنند و نظرسنجی‌های بزرگ انجام می‌دهند.

روش‌ها و مفاهیم جامعه‌شناسی بینش‌های قدرتمندی در مورد فرآیندهای اجتماعی شکل‌دهنده زندگی، مشکلات و امکانات در جامعه معاصر به دست می‌دهد.

ظرفیت شناسایی و درک این فرآیندها – ظرفیتی که سی رایت میلز آن را «تخیل جامعه شناختی» نامید – آماده سازی ارزشمندی را برای مشارکت شخصی و حرفه ای در دنیای در حال تغییر و پیچیده فراهم می کند.

رشته جامعه شناسی علاوه بر کمک به آموزش هنرهای آزاد، افراد را برای طیف وسیعی از گزینه های شغلی و تحصیلات تکمیلی و حرفه ای آماده می کند.

فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس (BA) در جامعه شناسی شامل کار در سازمان های خدمات اجتماعی و آژانس های بهداشتی، خدمات دولتی، منابع انسانی و بسیاری از زمینه های دیگر است.

این رشته همچنین پایه ای را برای برنامه ریزی شغلی فارغ التحصیلان جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و رشته های مرتبط دیگر، در حوزه های حقوق، رفاه اجتماعی، برنامه ریزی شهری، تجارت، آموزش و بهداشت عمومی فراهم می کند.

دوره‌های جامعه‌شناسی به شما می‌آموزد که دیدگاهی جامعه‌شناختی از دنیایی که در آن زندگی می‌کنید، داشته باشید.

خانواده‌ای که در آن بزرگ شده‌اید و گروه‌هایی که در آن عضویت دارید، ساختارهای اجتماعی هستند و مدارس یا کلیساهایی که در آن شرکت کرده‌اید و کارفرمایی که ممکن است برای آنها کار کنید، نهادهای اجتماعی محسوب می شوند که همه آنها دارای قوانین، سلسله مراتب و مرزها می باشند.

جامعه در کل و انبوه گروه‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند، شیوه‌های عملکردی ضمنی و صریح و سلسله مراتبی دارند که موجب حفظ و بقای آن هستند.

یادگیری در مورد این ساختارها، موسسات و گروه ها به شما کمک می کند تا بهتر آنها را هدایت کنید یا حتی برای تغییرات مثبت در آنها تاثیر بگذارید.

به عنوان یک دانشجوی رشته جامعه شناسی، شما این فرصت را دارید که ارتباطات عالی، روابط بین فردی و مهارت های تفکر انتقادی را که کارفرمایان به دنبال آن هستند و شما را شهروندان خوبی می سازد، به دست آورید.

رشته های جامعه شناسی هم در سطح خُرد و هم در سطح کلان یاد می دهد که تجزیه و تحلیل کنند و بفهمند که چگونه دیدگاه ها بر نحوه نگاه ما به زندگی تاثیر می گذارند.

افراد مشهوری که جامعه شناسی خوانده اند عبارتند از: مارتین لوتر کینگ، رونالد ریگان، میشل اوباما و رابین ویلیامز.

منبع:

https://soc.ucla.edu/undergraduate-study/why-major-in-sociology/

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا