علمی تحلیلی

خانواده ها و خشونت های خانگی

این روزها با شنیدن خبرهای موثق در مورد بیماری کرونا خبری را هم به طور مکرر شنیده ایم که در مورد خشونت های خانگی در ایام قرنطینه در خانواده ها می‌گوید.

چرا خانه نشینی که باید صمیمت را بیشتر کند موجب خشونت در میان زنان و مردان شده است؟

مشخصاً چندین عامل در این مورد دخیل هستند.

عواملی که بیشتر روابط گرم خانواده را متزلزل می کند.

خانواده ها بدلیل کارهای روزمره ای که داشتند و در طول شبانه روز، معمولاً شب ها را کنار هم می‌گذراندند، اکنون که اعضای خانواده ها بیشتر کنار هم هستند و صبرشان در خانه ماندن را مقاومت نمی کند، خشونت لفظی و فیزیکی به خانواده ها رخنه کرده است.

از لحاظ روانشناختی هر فرد احتیاج دارد مدتی تنها در فکر خویش بماند، این امر موجب می شود افکار و روح بازسازی منظمی پیدا کنند.

وقتی خانه نشینی شروع شد خانواده ها در مرور زمان به خصوصیات، اخلاق و منش یکدیگر واکنش منفی نشان داده‌اند. زیرا برای تقویت صبر و بردباری در شرایط بحرانی آگاهی لازم را هم باید داشته باشند.

بی قراری کردن از ماندن در خانه، ممکن است نقطه شروع باشد، تحمل خانواده ها به تدریج کمتر و کمتر می شود، انجام کارهای تکراری ذهنیت فرد را منزوی و پریشان می کند، به جای وقت گذراندن با اعضای خانواده وقت خود را با فضای مجازی و شبکه هایی که هیچ دستاورد مهمی برای بشریت نداشتند صرف می کنند، طبیعتاً هیچ خانواده ای با این ویژگی ها دوام چندانی ندارد و بالاخره صبر تک تک اعضا تمام می شود و برای رهایی خشونت را جایگزین می کنند.

با همسر کج خلقی و با فرزندان ناسازگاری اوج می گیرد، طبق آمار داده شده خشونت ها، به خشونت فیزیکی خصوصاً در (زنان) رسیده است، که مسئله بسیار مهمی است.

از دیگر عوامل که خانه نشینی را به خشونت کشانده است، انجام امورات تکراری که قبلاً هم ذکر شد.

زندگی یکنواخت و طاقت فرسا گوشه هایی از افکار و اخلاق را به خشونت و عصبیت و ناسازگاری تبدیل می کند، از جزئی تا کلی ترین موارد خشونت را شعله ور، و خانواده را بیشتر به کام جدایی می کشاند.

بیماری کرونا با قدرت علم بالاخره نابود می شود، و باید بازه زمانی (پساکرونا) هم طی شود تا زندگی روال سابق خود را پیش گیرد.

راهکار چیست؟

بهترین راه حل ممکن با انجام ورزش کردن دسته جمعی با خانواده و یا کتاب خواندن است که هر بار از ورزش و کتاب، مطالب جدیدی برای بهتر شدن این ایام و دوری از خشونت در خانواده به ما می دهند که هم کارکرد مثبتی دارد، هم در پایان این ایام جسم و افکار بهتری برای خود ساخته ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا