علمی تحلیلی

احزاب سیاسی و انتخابات

رابطه تنگاتنگی بین انتخابات و احزاب سیاسی وجود دارد.

در جریان برگزاری انتخابات احزاب سیاسی شناسنامه دار، پویا و فعال می توانند نقش بسیار مهمی در فرآیند انتخابات داشته باشند.

احزاب و تشکل های سیاسی و اجتماعی با تشکیل جلسات متعدد و کارگروه های مختلف با کاندیداهای همسوی جریان فکری و سیاسی خویش در تبیین و شناساندن آنها به جامعه نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

یکی از ماهیت های اصلی و کاربردی احزاب و تشکل های سیاسی و اجتماعی ورود به پروسه انتخابات بوده و با کار تشکیلاتی منسجم، علمی و عملی در افزایش میزان مشارکت افراد در جامعه نقش بسزایی داشته باشند.

احزاب سیاسی که دارای مجوز و پروانه فعالیت هستند می توانند با نقش کلیدی که در جریان انتخابات دارند در معرفی چهره های سیاسی و اجتماعی همسو با جریان فکریشان تاثیرات مهمی از لحاظ

آگاه سازی،

دعوت به مشارکت در انتخابات،

تشویق و ترغیب مردم در افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات،

معرفی و شناساندن کاندیدهای انتخاباتی،

افزایش سطح شعور و آگاهی های اجتماعی،

نظارت غیرمستقیم بر جریان برگزاری انتخابات

و بازآفرینی توان و توانمندی سیاسی در میزان تاثیرگذاری خود بر افکارعمومی داشته باشند.

احزاب و تشکل های مدنی در جریان انتخابات فعال بوده و می توانند نقش آفرین صحنه انتخابات بوده و در افزایش مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات تاثیرات مهم و راهبردی زیادی داشته باشند.

وجود و حضور احزاب و جریانات سیاسی و مدنی شناسنامه دار در جریان انتخابات می توانند در زمینه های متعدد نقش کاربردی و استراتژیک داشته و از

عوام فریبی،

پوپولیسم،

بداخلاقی های انتخاباتی،

فریب افکارعمومی،

وعده های دروغین برخی کاندیدها،

برخی تخلفات انتخاباتی،

کج رفتاری های انتخاباتی،

ورود پول های کثیف به انتخابات،

زدوبندهای سیاسی نامتعارف و بدور از اخلاق انتخاباتی

و در کل از هر نوع آسیب های احتمالی برگزاری انتخابات در حد توان خود بکاهند و مانع از بروز آنان شده و نگذارند که انتخابات را تحت تاثیر خود قرار دهند.

احزاب و تشکل های سیاسی نفش روشنگری سیاسی و اجتماعی در انتخابات دارند و در تبیین مردم سالاری در جامعه می توانند از تمام ظرفیت های قانونی خویش جهت برگزاری یک انتخابات اصولی، با میزان مشارکت حداکثری، شفافیت انتخاباتی، صحت و سلامت انتخاباتی، آگاه سازی مدنی، تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات، تشویق چهره های سیاسی و اجتماعی جهت کاندیداتوری در انتخابات و افزایش اعتماد عمومی و مردمی در جامعه نقش مهم و بسزایی داشته باشند.

احزاب و تشکل های سیاسی و مدنی می توانند به نوعی نیز بازوی پرتوان دولت در برگزاری یک انتخابات مردم سالار، صحیح، با میزان مشارکت حداکثری مردم درانتخابات محسوب شده و در گرم نگهداشتن تنور انتخابات نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

حسین علی فام

دانشجوی دکترای روابط بین الملل، پژوهشگر، تحلیلگر، مدرس دانشگاه و عضو انجمن روابط بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا