علمی توصیفی

انتخابات دیپلماسی فعال است

 انتخابات در هر کشوری نماد مردم سالاری و دموکراسی بوده و تداعی حضور مردم در صحنه انتخابات برای تعیین سرنوشت خویش برای تداوم حاکمیت ها است و در کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبلور مردم سالاری دینی بوده است.

انتخابات و انتخاب اصلح در هر کشوری که بر مبنای دموکراسی حاکمیت و کشورداری می باشد، یک فرآیند حضور مردم در پای صندوق رای بوده و مشروعیت حکومت را هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی نمایان می کند.

می توان گفت که انتخابات دیپلماسی فعال بوده و پویایی، نشاط اجتماعی، حمایت مردم از حاکمیت، مشارکت های مدنی، حق تعیین سرنوشت و حرکت در سمت و سوی توسعه پایدار را نمایان می کند.

انتخابات یک فرآیند توسعه گرا برای افزایش ظرفیت های مختلف اجتماعی به ویژه مشارکت های مدنی است.

انتخاب حق بدیهی شهروندان در جوامع مردم سالار بوده و در و کشور ما نیز در طول این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقریباً هر دو سال یک انتخابات در موعد قانونی و بر مبنای موازین صریح قانون اساسی اجرا شده است.

سازوکارهای اجرای انتخابات نیز نقش مهمی در بهتر وسالم تر اجرا شدن انتخابات دارد.

در عرصه روابط بین الملل، انتخابات یکی از کلید واژه های دیپلماتیک برای بیان مردم سالار بودن نوع حاکمیت بوده و قدرت دیپلماتیک، اقتدار ملی داخلی و بین المللی و انسجام ساختار دولت – ملت ها را نمایان می کند.

در ساختار نظام بین الملل یکی از معیارهای دموکراتیک بودن نوع حکومت برگزاری متعدد انتخابات در بازه های مختلف زمانی بوده و حضورگسترده و آگاهانه اقشار مختلف مردم در پای صندوق های رای بیانگر حمایت مردم از دولت منتخبشان است.

تحلیلگران منطقه ای و بین المللی همواره به اتفاق رسانه های دیداری و شنیداری مراحل مختلف برگزاری انتخابات را رصد نموده و تحلیل های مختلفی را انجام می دهند و رویکرد حمایت مردم از دولت و حکومت در جغرافیای سیاسی کشورشان در بوته نقد و تحلیل قرار می گیرد و هر چه حضور مردم در پای صندوق رای بیشتر و چشمگیرتر باشد، به نوعی بازگوکننده اقتدارملی و مشارکت  مدنی افراد را نشان می دهد.  

در حوزه سیاست خارجی، هر کشوری که از مشروعیت بیشتر و محکمتری از سوی مردمانش داشته باشد دارای قدرت بالایی در چانه زنی سیاسی، گفتگوها، مذکرات، گفتمان ها، تعاملات سیاسی و ارتباطات بین المللی بوده و می تواند با تکیه بر همین حمایت های گسترده از سوی شهروندانش جهت تامین منافع ملی اقدامات موثرتری انجام دهد.

در این بین نقش انتخابات در راستای داشتن یک دیپلماسی فعال چشمگیر بوده و به وزارت امورخارجه این امکان را هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم می دهد که در تعاملات و فعالیت های بین المللی با اعتماد به نفس و توان مضاعفی در جهت تامین منافع ملی و دفاع از حق و حقوق مردم و دولت خویش در عرصه های مختلف بین المللی قدم بردارد.

حضور آگاهانه اقشار مختلف مردم در پای صندوق های رای و استقبال پرشور و شعور مردم از انتخابات، این امکان را به دستگاه دیپلماسی کشور می دهد که با پشتوانه آرای مردمی در انتخاب های متعدد جهت حفظ منافع مالی و تامین آن، از هیچ تلاش و کوششی در عرصه های مختلف بین المللی دریغ ننماید.

نقش تاثیرگذار دیپلماسی انتخابات بر تعاملات بین المللی حتی در زمینه دفاعی و بازدارندگی نیز تعیین کننده و بسیار موثر است و چشم طمع بیگانگان، معاندین و بدخواهان را از کیان سرزمینی شان و جغرافیای سیاسی کشورشان بدور خواهد نمود و دست طمع دشمنان را قطع خواهد کرد.

انتخابات یک دیپلماسی فعال است که همه اقشار مختلف مردم با انواع گرایشات سیاسی در چارچوب موازین، قوانین و معیارها می توانند در این دیپلماسی مشارکت و حضور آگاهانه، با شور و شعور اجتماعی و درک عمیق از شرایط و موقعیت ها داشته باشند.

حسین علی فام

دانشجوی دکترای روابط بین الملل، پژوهشگر، تحلیلگر، مدرس دانشگاه و عضو انجمن روابط بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا