خلاق و ابداعی

ارتباط در خانواده ماهواره ای

ماهواره، یا همان آخرین متد طراحی شبکه ارتباط جهانی که غربی ها برای دستیابی به اهداف و القاء فرهنگ خود راه اندازی نموده اند.

با راه یابی به مسیر زندگی دیگران از فرصت های بوجود آمده، در اثنای تبلیغ فیلم و سریال های خارجی و شیوه نوین زندگی به زعم خودشان بتوانند رفتارهای كجروانه به اصطلاح متمدانه خود را به ما ارزانی داشته و از آب گل آلود ماهی صید نموده و خانمان براندازی کنند.

نشانه گیری غربی ها در گسترش فرهنگ ماهواره بینی امروز در جوامع ایرانی ما رو به گسترش بوده و هرگز نتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

چرا كه بخش عظيمی از جمعيت انسانی دستخوش تغييرات نو هستند و كتمان آن نشايد.

همزمان با پیشرفت تکنولوژیک جوامع و گسترش وسایل ارتباط جمعی و تمهيد فضای فراذهنی شاهد روند رو به رشد استفاده افراد از فناوری های نوین ارتباطی هستیم.

دراین برهه دیگر بحث بر سر استفاده یا عدم استفاده از این وسایل جای خود را به چالش جدید داده است و آن بحث و چالش امنیت در فضای مجازی می باشد.

چرا که امنیت یکی از دغدغه های اصلی انسان ها از ابتدای بشریت بوده و يك امر گريز ناپذير است.

در این بین ترس و بیم از هجمه های اخلاقی و فرهنگی و نداشتن امنیت روانی و فرهنگی ناشی از هجوم اطلاعات بی پایه و اساس و بعضاً با اهداف تهاجمی و تخریبی کاملاً احساس می شود.

قابل پیش بینی است که انتشار هرگونه اطلاعات کذب با محتوای غیراخلاقی یا ضد فرهنگی کیان و اساس اعتقادی و فرهنگی جامعه را با تهدید روبرو کرده است و سلامت و امنیت جامعه را به خطر می اندازد.

امروزه انقلاب انفورماتیک از طریق تکوین و تقویت پدیده جهانی شدن، جامعه مدرن و جامعه اطلاعاتی، موجب انتقال سریع، وسیع و آسان شبه ارزش های غربی در جوامع دیگر گردیده و در نتیجه به گسترش انحرافات اجتماعی در آن جوامع دامن زده و موجب ناامنی فرهنگی و اجتماعی جوامع فوق در سطح جهانی می گردد.

استنباط زنان و مردان ما از ارتباط گیری های جنسی و عاطفی با نوع شکل گیری غربی آن  و سردی روابط به وجود آمده خود نوعی تخریب اساسی به شمار می رود که گاه از چشمان نازک بین و حساس ما بدور مانده و مغفول می شود.

دوستی های پنهانی و رابطه های فرا زنا شویی، شاید در فیلم ها و داستان های غربی تنها نوعی شیوه ارتباط اجتماعی به حساب آمده و زن و مرد پس از گذشت روزها و ماه ها و احساس مشترک درونی شان از هم، به سمت و سوی هم کشیده شده و یا از هم جدا می شوند و همسران رسمی و قانونی شان هم با اطلاع از این ارتباط مشکلی نداشته باشند.

اگر چه غرب در صادرات فرهنگ خود به کشورهای اسلامی باعث تضعیف بنیان خانواده شده است.

اما ترویج برخی از مسایل غلط از طریق رسانه ها بيشترين و تأثيرگذارترين عامل به حساب می آيد.

لذا، باید علاوه بر بررسی تاثیرات منفی غرب، به خوراک های فرهنگی نهادهای فوق نیز توجه داشت و تلاش كرد در تنور داغ حربه های غربی نيافتند.

با اين تفاسير می توان خانواده ماهواره ای را دنبال كرد؟

آیا یک زن و مرد مسلمان می توانند، جایگاه رسمی همسر بودن خود را نادیده گرفته به دنبال هوس های آنی و زود گذر باشند؟

شاید به راحتی از کنار این موضوع گذشتن صحیح نباشد و ما از دور به این ارتباط نگریسته ایم و شاید هرگز در کنار این آرامش درد را تجربه نکرده ایم !!!

واکاوی معضلات و آسیب های فضای مجازی همه این چراها، خیانت زوجین و حتی فرزندان را بدنبال دارد که نمی شود به آسانی از کنارشان عبور کرد.

زنان و مردانی که در گذشته نه چندان دور در کنار هم آمال و آرزوهایی را برای ادامه زندگیشان دنبال می کردند، حال در گرداب وهم و تشویش و بدنبال آن آرامش کذایی در دیگر مردان و زنان غیر مشروع دست و پا می زنند.

آرامشی که سکون دغدغه ها و دردها را تا مدتی در پی داشته و سراب این همه لذت و زیبایی با بارش قطره بارانی محو و نابود می شود.

این روزها در خانواده های ایرانی کمتر حریم و حرمت معنا می شود و ارزش گذاری و باورهای انسانی به حداقل مقدار خود رسیده است.

و ما هر روزشاهد کانال های متعدد ماهواره ای با ترویج ارتباط های غلط هستیم که خواسته، دست بر پیشانی دین زده تا به بهانه آزادی و سهولت در ایجاد روابط تمامیت آن را به آتش کشیده و ذائقه ای که سال ها با دروغ و نیرنگ و فریب آغشته بوده را تغییر دهند.

شاید زمان نیاز باشد تا دوباره به همان اصالت خود باز گردیم و شاید هرگز …!

منابع:

1- بدوی، فاطمه/ بهاره نصیری (1394)، چالش امنیت اجتماعی در فضای مجازی، سومین کنفرانس ملی جامعه شناسی و علوم اجتماعی، تهران.

2- محبوبی منش، حسین، امنیت و انحرافات اجتماعی، فصلنامه کتاب زنان، شماره 18.  

مرجان دبیری

كارشناس رفاه اجتماعی؛ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی. كارشناس ارشد مديريت فرهنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا