خلاق و ابداعیعلمی پژوهشی

دانشکده الهیات و جامعه شناسی دین

جامعه شناسی دین مطالعه روابط بین دین و ساختار اجتماعی و بین نهادها و فرآیندهای اجتماعی است.

این دپارتمان گروه های مذهبی، باورها، عبادات و اَعمال و همچنین تغییرات مشاهده شده در این موضوعات دینی را طی زمان (و در تاریخ)، تحت شرایط مختلف جامعه شناختی بررسی می کند و ویژگی ها و جهت های این تغییرات را ثبت می کند.

مطالعات کمی و کیفی انجام شده در گروه جامعه شناسی دین، ازجمله پیشینه جامعه شناختی دین در تاریخ ترکیه، ماهیت و چگونگی توسعه زندگی مذهبی در ترکیه را روشن می کند.

جامعه شناسی دین رویکردهای علمی میان رشته ای را در بر می گیرد و با سایر گروه های علوم انسانی همکاری می کند.

دانشکده الهیات

هسته اصلی دانشکده الهیات دانشگاه مرمره، موسسه عالی اسلامی استانبول است که توسط وزارت آموزش ملی در سال 1959 تاسیس شد.

این دانشکده از بدو تاسیس جایگاه برجسته ای در تاریخ اندیشه اسلامی و دینی در ترکیه داشته است.

 منابع فکری دانشکده ریشه در میراث غنی علوم کلاسیک اسلامی دارد که در طول تاریخ طولانی و چندفرهنگی اسلامی و ترکی پیشرفت کرده است.

این دانشکده با ادغام روح سنتی رشته های اسلامی با تحولات مدرن در مطالعات دینی، نقش مهمی در آموزش آکادمیک رشته های علمی اسلامی و دینی ایفا کرده است.

تمرکز بر ارزش‌های اسلامی سنتی همراه با مزایای تفکر انتقادی در مسائل دینی از ویژگی‌های قطعی آموزش در دانشکده الهیات بوده و هست.

این دانشکده یک مرکز بین المللی آموزشی است که مطالعات فکری سنتی و مدرن در مورد اسلام و سایر ادیان جهان را ادغام می کند. این آموزش را با زمینه‌سازی مطالعات اسلامی در حوزه وسیع‌تر علوم اجتماعی و علوم انسانی ارائه می‌کند و بنابراین به طور هماهنگ رشته‌های دانشگاهی مدرن را با رشته‌های علمی سنتی ترکیب می‌کند.

این دانشکده تقریباً فرصتی بی‌نظیر برای مطالعه اسلام در یک جامعه زنده مسلمان با متخصصانی فراهم می‌کند که به روش‌های آکادمیک سنتی و مدرن به خوبی آشنا هستند.

هدف این دانشکده گرد هم آوردن منابع غنی فکری اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه مرمره با شبکه بین المللی محققان برای بررسی مسائل دین در دنیای پیچیده، جهانی شدن و در حال تغییر امروز است.

دانشکده درک بین فرهنگی و بین مذهبی را تقویت می کند و همکاری تمدنی را در جوامع و ملل مذهبی ارتقاء می دهد. محیطی را ایجاد کرده است که تعهد به یادگیری مادام العمر و احساس عمیق مسئولیت اجتماعی را القا می کند.  

این دانشکده از طریق بررسی امکان‌های ترکیب بینش های دینی در زمینه مطالعات دینی مدرن بر درک عمیق تر و گسترده تر از تاریخ ها و الگوهای معاصر جوامع دینی جهان کار می کند.

با توجه به اهمیت روزافزون دین در درگیری‌ها در سطح جهانی، ماموریت دانشکده برای ترویج درک گسترده و همدلانه از ادیان جهان با همکاری افراد و موسسات در ترکیه و در سطح بین‌المللی، فوریت ویژه و قانع‌کننده‌ای به خود گرفته است.

دانشکده دانشجویان را تشویق می کند تا بیان آزادانه را توسعه دهند، به ایده ها احترام بگذارند، از کشف و تفکر انتقادی خوشحال شوند، به دنبال تعالی با روحیه همکاری سازنده باشند و مسئولیت عواقب اقدامات شخصی را بر عهده بگیرند.

دانشکده الهیات یک موسسه علمی است که نمونه ای از جامعه بین المللی متشکل از روشنفکران، دانشمندان و متخصصان متعهد است.

منبع:

https://ilahiyat.marmara.edu.tr/en/faculty/the-faculty-of-theology-history-and-mission

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا