علمی توصیفی

جامعه شناسی چیست؟

جامعه شناسی مطالعه روابط اجتماعی و نهادهای انسانی است. موضوع جامعه شناسی متنوع است، از جنایت تا مذهب، از خانواده تا دولت، از تقسیمات نژادی و طبقه اجتماعی تا باورهای رواج یافته در یک فرهنگ مشترک، و از ثبات اجتماعی تا تغییرات بنیادی در کل جوامع.

این موضوعات متنوع مطالعاتی در جامعه شناسی یک هدف را دنبال می کنند که چگونه کنش و آگاهی انسانی هر دو شکل می‌دهند و توسط ساختارهای فرهنگی و اجتماعی اطراف شکل می‌گیرند.

جامعه شناسی یک رشته تحصیلی هیجان انگیز و روشنگر است که مسائل مهم زندگی شخصی ما، جوامع ما و جهان را تجزیه و تحلیل و توضیح می دهد.

در سطح شخصی، جامعه شناسی علل و پیامدهای اجتماعی مواردی مانند عشق عاشقانه، هویت نژادی و جنسیتی، تضاد خانوادگی، رفتار انحرافی، پیری و ایمان مذهبی را بررسی می کند.

در سطح اجتماعی، جامعه شناسی موضوعاتی مانند جرم و جنایت و قانون، فقر و ثروت، تعصب و تبعیض، مدارس و آموزش، شرکت های تجاری، جامعه شهری و جنبش های اجتماعی را بررسی و توضیح می دهد.

در سطح جهانی، جامعه شناسی پدیده هایی مانند رشد جمعیت و مهاجرت، جنگ و صلح و توسعه اقتصادی را مطالعه می کند.

جامعه شناسان بر جمع آوری و تجزیه و تحلیل دقیق شواهد در مورد زندگی اجتماعی برای توسعه و غنی سازی درک ما از فرآیندهای کلیدی اجتماعی تاکید دارند. روش های تحقیقی که جامعه شناسان استفاده می کنند متنوع است.

جامعه شناسان زندگی روزمره گروه ها را مشاهده می کنند، نظرسنجی های بزرگ انجام می دهند، اسناد تاریخی را تفسیر می کنند، داده های سرشماری را تجزیه و تحلیل می کنند، تعاملات نوار ویدئویی را مطالعه می کنند، با شرکت کنندگان گروه ها مصاحبه می کنند و آزمایش های آزمایشگاهی را انجام می دهند.

روش‌های تحقیق و نظریه‌های جامعه‌شناسی بینش‌های قدرتمندی در مورد فرآیندهای اجتماعی شکل‌دهنده زندگی انسان و مشکلات و چشم‌اندازهای اجتماعی در جهان معاصر به دست می‌دهد.

با درک بهتر این فرآیندهای اجتماعی، ما همچنین به درک واضح تری از نیروهای شکل دهنده تجربیات شخصی و نتایج زندگی خودمان می رسیم.

توانایی دیدن و درک این ارتباط بین نیروهای اجتماعی گسترده و تجربیات شخصی – چیزی که سی رایت میلز آن را «تخیل جامعه شناختی» نامید – یک آمادگی آکادمیک بسیار ارزشمند برای زندگی موثر و پر ارزش زندگی شخصی و حرفه ای در یک جامعه در حال تغییر و پیچیده است.

دانش آموزانی که در جامعه شناسی به خوبی آموزش دیده اند، می دانند که چگونه به طور انتقادی در مورد زندگی اجتماعی انسان فکر کنند، و چگونه سوالات مهم پژوهشی را مطرح کنند.

آنها می دانند چگونه پروژه های تحقیقاتی اجتماعی خوبی طراحی کنند، داده های تجربی را به دقت جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند و یافته های تحقیقاتی خود را فرموله و ارائه کنند.

دانش‌آموزانی که در جامعه‌شناسی آموزش دیده‌اند، می‌دانند چگونه به دیگران کمک کنند تا نحوه عملکرد دنیای اجتماعی و چگونگی تغییر آن را برای بهتر شدن درک کنند.

به طور کلی، آنها یاد گرفته اند که چگونه فکر کنند، ارزیابی کنند، و به طور واضح، خلاقانه و موثر ارتباط برقرار کنند. همه اینها توانایی های بسیار ارزشمندی در طیف گسترده ای از مشاغل حرفه ای هستند.

جامعه شناسی روشی متمایز و روشنگر برای دیدن و درک دنیای اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و زندگی ما را شکل می دهد ارائه می دهد.

جامعه شناسی فراتر از دیدگاه های عادی و بدیهی به واقعیت می نگرد تا درک عمیق تر، روشن تر و چالش برانگیزتر از زندگی اجتماعی ارائه دهد.

جامعه‌شناسی از طریق دیدگاه تحلیلی خاص، نظریه‌های اجتماعی و روش‌های تحقیق، رشته‌ای است که آگاهی و تحلیل ما را از روابط اجتماعی، فرهنگ‌ها و نهادهای انسانی که عمیقاً زندگی و تاریخ بشری ما را شکل می‌دهند، گسترش می‌دهد.

منبع:

THE UNIVERSITY of NORTH CAROLINA at CHAPEL HILL

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا