علمی توصیفی

دیکتاتور کیست و دیکتاتوری چیست؟

وقتی از دیکتاتور و دیکتاتوری صحبت می کنیم؛ موضوع بد یا خوب بودن یک نظام، حزب، گروه یا فرد نیست.

دیکتاتور می تواند فرد بسیار دانا، مهربان، پاک، دلسوز و توانمندی باشد، یا هیچکدام از این صفات را نداشته باشد.

دیکتاتور می تواند میهن دوستی صادق، یا وطن فروشی خائن باشد.

یک نظام دیکتاتوری می تواند کشورش را قدر قدرت جهان کند؛ یا مردمانش را به فلاکت برساند.

حزب کمونیست چین و رهبران آن در چهل سال گذشته، کشور چین را آباد کرده و آن را به دومین قدرت جهانی تبدیل کرده اند.

رضا شاه پهلوی در مدت کمتر از بیست سال، توسعه و آبادانی بی بدیلی برای کشور به ارمغان آورد و مانع تجزیه ایران شد.

هر دو حکومت مذکور؛ رفاه و امنیت را در جامعه گسترش دادند؛ با این حال هر دو حکومت؛ دیکتاتوری محسوب می شوند.

پس، معیار تشخیص دیکتاتور و دیکتاتوری چیست؟

در پاسخ باید گفت دیکتاتور و دیکتاتوری بیش از آنکه صفت افراد یا احزاب باشد؛ یک «ساختار» است که رابطه مردم و حاکمیت در آن دارای ویژگی های زیر است:

۱. دیکتاتور ممکن است توسط یک کودتا، در جریان یک انقلاب و حتی با رای مردم و بطور قانونی نصب شده باشد؛ اما مهم اینست که دیکتاتور خود را مستقل از مردم می داند، حکومتش مادام العمر است و مردم در عمل امکان عزل او را ندارند.

۲. دیکتاتور خود را فراتر از هر قانونی می داند و حرف و اراده اش را بدون هیچ مانع و محدودیتی اجرایی می کند. دیکتاتور کسی است که می تواند خواست و اراده خود را بر خواست و اراده اکثریت دیکته کند.

۳. هیچ مقام و نهادی جرات ارزیابی عملکرد و بازخواست دیکتاتور را ندارد. به سخن دیگر؛ دیکتاتور بیشترین قدرت و کمترین پاسخگویی را دارد.

۴. دیکتاتور و دیکتاتوری می تواند منتقدان و مخالفان فکری خود را با زندان، شکنجه و اعدام سرکوب کند. به همین دلیل در نظامی که دیکتاتوری حاکم باشد، هزینه اعتراض سیاسی بسیار زیاد است.

۵. دیکتاتور و دیکتاتوری می تواند آزادی بیان و رسانه ها را محدود کند؛ کتاب ها را بسوزاند و رسانه ها را تعطیل کند و…

عامل اصلی توسعه، رفاه، آرامش و رعایت حقوق انسان ها در کشورهای غربی، کنار گذاشتن دیکتاتوری (از هر نوع آن)، و پذیرفتن آزادی و دموکراسی بود.

دیکتاتور هر اندازه خوش قلب و توانمند و وطن پرست باشد یا به دلیل قدرت مطلقش به مرور فاسد می شود یا جانشینانش هر چه او بافته است را پنبه می کنند و یا مردم از بهشتی که او ساخته سیر می شوند.

بنابراین در بلند مدت، هیچ فرد و نظام دیکتاتوری نتوانسته مردم کشورش را خوشبخت کند.

کشور ایران هم جامعه جدا بافته ای از سایر کشورهای جهان نیست و باید مانند سایر کشورها از هند و ژاپن و کانادا گرفته تا فرانسه و تونس و کره جنوبی و … راه آزادی و دموکراسی را ادامه دهد.

باید به حال آن جماعتی که سودای زنده کردن رضاه شاه را دارند؛ یا تجربه زیستن در دوران محمدرضا شاه را با در بهشت بودن مقایسه می کنند؛ گریه کرد.

باید از فیلسوفانی مانند افلاطون، نیچه و هایدگر؛ که دنبال یک فیلسوف شاه یا اَبر مَرد خوب هستند؛ ترسید. زیرا این طرز فکر می تواند به راحتی به دیکتاتوری منجر شود و هر خشونتی را توجیه کند.

باید از همه چپ ها و راست های غیردموکراتی که دوگانه (دیکتاتوری- دموکراسی) را کنار گذاشته و چون در دویست سال گذشته به دموکراسی و آزادی نرسیده اند؟ خسته شده و دنبال راه سوم هستند؛ ترسید.

نظام دموکراتیک؛ هم به تغییرات ساختار سیاسی و هم به افراد دموکرات نیازمند است.

صرف شورش علیه دیکتاتورها بدون تفکر در مورد حکومت جایگزین، جامعه را از چاله به چاه می اندازد.

البته هیچ جامعه ای هم منتظر نمانده تا تمام افراد آن دموکرات شوند؛ بعد طلب دموکراسی کند.

«دموکراسی روش حکومت کردن است و افراد آزادیخواه به آن ارزش می بخشند».

دکتر نظام بهرامی کمیل

دکترای جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. فقط اون بخشش جالبه که شرق رو مظهر دیکتاتوری می دونه و غرب رو دموکراسی. در واقع دموکراسی غربی اصل اصیل دیکتاتوری در روکشی زیبا شده توسط رسانه است. این دموکراسی که حقوق بشر رو نوشته، حق وتو رو گذاشته، حق داشتن بمب اتم رو در اختیار خودش گذاشته، از بمب اتم استفاده کرده، به کمک رسانه فریبنده به عراق، افغانستان، لیبی، و… کشورهای دیکتاتور کوچکتر از دیکتاتوری خودش حمله کرده…. بله دموکراسی غربی عین دیکتاتوری… فقط باید چشم ها رو باز کرد. جمهوری اسلامی هم مظهر مردم سالاری… یعنی حکومت مردم بر مردم… که بسیار متفاوت از دموکراسی… باید واقع بینانه و بی طرفانه به بحث نشست خصوصا وقتی بحث علمی میشه… الان طبق آمارهای بین المللی یکی از نمادهای حکومت های مردمی کاهش نرخ شکاف طبقاتی… ببینید توی جمهوری اسلامیه بسیار کاهش پیدا کرده… اینو آمارهای بین المللی میگه…توی آمریکا طبق دموکراسی غربی متهم در صحنه جرم می تونه بدون دادگاه گلوله بخوره، شوکر بخوره، اگر سفید بود پلیس متهمه،، اگر سیاه بود اون قاتله.. از دموکراسی لذت بردید….

  2. فقط اونجایی که میگه رضا شاه در بیست سال نگذاشت کشور تجزیه بشه من قفل کردم
    دشت نامید به افغانستان و جنوب اترک به شوروی رو شاباش کرده حتما

    1. تحت تاثیر حرف های دیگران قرار گرفتی که رضاشاه رو به واگذاری ایران به دیگران متهم میکنی.توصیه میکنم بهت مثل کبک نباشی.

  3. نظر شما در مورد دیکتاتورها خیلی جالبه دقیقا من رو یاد کسی میندازه که میخواد از دریا رد بشه و پاهاش هم خیس نشه

  4. این انتقادها را اولین بار منتقدان چپ و بعد از ان هیتلر و موسولینی مطرح کردند بعد هم توسط قذافی و چاوز و رهبران کره شمالی و مذهبی‌ها تکرار شد.
    واقعیت ان است که منتقدان غرب و کسانی که آزادی در غرب را ظاهری می‌دانستند و انسان غربی را ازخودبیگانه می‌پنداشتند از استالین و مائو گرفته تا طالبان و القاعده نتوانستند یک دهم آن ازادی ظاهری غربی را هم بنا کنند. دموکراسی خیلی ایراد دارد اما بهتر از آن هم وجود ندارد. این را تجربه تاریخی ثابت کرده است.

  5. با عرض سلام
    از مطلبی که در رابطه با دیکتاتوری مطرح فرمودید استفاده کردیم.ولی سوالی است که منطبق گفته شما نیست که فرمودید:(عامل اصلی توسعه، رفاه، آرامش و رعایت حقوق انسان ها در کشورهای غربی، کنار گذاشتن دیکتاتوری (از هر نوع آن)، و پذیرفتن آزادی و دموکراسی بود).چرا که غرب باز در دیکتاتوری به سر میبرد. چرا که دولت ها با استفاده از ابزارهای رسانه ای و… فکر و ذوق و عاطفه و همه چیز را در اختیار خود گرفته اند و انسان متمدن امروزی در اسارت به سر میبرد و توهم آزادی دارد و در نهایت خودبیگانگی به سر میبرد.پس دیکتاتوری از بین نرفته بلکه با چهره ای جدید به روزتر شده است.

    1. واقعا باید به حال اینا که سودای زنده کردن رضا شاه رو دارن گریه کرد و چقدر خوبه که الان کشور ما دیکتاتوری نیست و قدرت دست یک نفر نیست و مردم آزادی بیان و آزادی پس از بیان دارن و همچنین حق اعتراض دارن و اعتراضات با گلوله و باتوم و کشتار پاسخ داده نمیشه. خدایا بخاطر اینهمه رفاه تو کشور ازت متشکریم

  6. خلاصه چیزی که فهمیدم این بود که هیچ کسی نمیتونه دیکتاتور رو نابود بکنه و اون خودش رو فرا تو از قانون میدونه و اون حرفش رو بدون مانع اجرا می کنه و بیشترین قدرت و کمترین پاسخ گویی رو داره در برابر کار هایی که کرده و اون میتونه رسانه ها رو نابود بکنه و هر کسی که بر خلاف اون حرفی بزنه یا شورش و اقدامی بکنه رو می کشه،درست گفتم؟

    1. جز بخش اول که گفتی هیچکس نمیتونه نابودش کنه بقیش درسته…ملت متحد میتونن نابودش کنند

      1. بله حق با شماست.و این اتفاق در حال حاضر در ایران در حال رخ دادن هست.البته رخ دادنش یه مقدار زمان میبره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا