خلاق و ابداعی

جامعه شناسی صنعتی

این دپارتمان یک مدرک تخصصی با تمرکز بر کار، نیروی کار و صنعت ارائه می دهد.

دریافت مدرک در جامعه شناسی صنعتی و مطالعات کار، یک دوره مطالعاتی ارائه شده توسط این دپارتمان است که بر کار، مدیریت، کار و زمینه کلی اجتماعی- سیاسی و اجتماعی- اقتصادی صنعت تمرکز دارد.

برنامه کارشناسی در جامعه شناسی صنعتی و مطالعات کار به زمینه پویا و متغیر دنیای کار می پردازد.

روند جهانی شدن، چالش های جدیدی را برای نحوه سازماندهی و درک شرایط کار در جوامع معاصر ایجاد کرده است.

جامعه شناسان بحث در مورد قانون کار، بهره وری و مدیریت را در این روند جهانی شدن، هدایت می کنند.

آنها به درک بسیج کارگران در جریان منازعات و اعتصابات کارگری و راه هایی که مدیران از طریق آنها خط مشی تولید و توزیع را هدایت و سازماندهی می کنند، علاقه مند هستند.

جامعه شناسان دنیای کار و صنعت را به عنوان بخشی از اقتصاد اجتماعی گسترده تر و همچنین انتخاب هایی که دولت ها در مورد ماهیت اقتصاد انجام می دهند، درک می کنند.

هدف این برنامه این است که شما را نسبت به این موضوعات کلیدی حساس کند و برای مطالعات پیشرفته تر در سطح کارشناسی ارشد آماده نماید.

سال اول؛

الف) دعوت به جامعه شناسی

چگونه خودمان را به عنوان یک فرد در رابطه با جامعه درک کنیم؟

دوره های زندگی فردی ما و فرآیندهای بزرگ تغییرات اجتماعی و تاریخی چگونه با یکدیگر مرتبط هستند؟

چگونه جوامع ما به آنچه امروز هستند تبدیل شده اند؟ و چگونه می توانیم مشکلات خصوصی خود را مسائل عمومی بدانیم؟

این پرسش‌ها در قلب جامعه‌شناسی قرار دارند، به‌عنوان شیوه‌ای متمایز از تفکر و درک جهان‌های اجتماعی که ما در آن زندگی می‌کنیم.

این دوره دانشجویان را دعوت می کند تا با روش های جامعه شناختی تفکر در مورد مسائل جاری و تجربیات شخصی (به ویژه در زمینه جنوب آفریقا) آشنا شوند و مهارت های تحلیلی را که برای پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات انتقادی در مورد جوامع، اجتماعات و دنیایی که آنها در آن زندگی می کنند، ضروری هستند، توسعه دهند. این دوره تاکید خاصی بر مهارت های خواندن آکادمیک خواهد داشت.

ب) تفکر جامعه شناختی

این دوره با اقتباس از ایده جامعه شناسی به عنوان رشته ای که بر تفکر انتقادی تمرکز دارد، دانشجویان را با روش هایی برای زیر سوال بردن چیزهای آشکار و بدیهی آشنا می کند.

ازجمله با تمرکز بر قدرت و نابرابری که مشکل ساز هستند، به ویژه تمرکز بر نحوه عملکرد قدرت برای ساختاربندی نابرابری‌های نژادی، طبقاتی و جنسیتی در میان نهادها، ایدئولوژی‌ها و هویت‌ها.

این دوره دانشجویان را با اقدامات قدرت که در تولید نهادها، تکثیر هویت ها و تشدید رقابت بین ایدئولوژی ها پدیدار می شود، آشنا می کند.

این دوره شامل تاکید خاصی بر مهارت های نوشتاری خواهد بود.

سال دوم؛

الف) جامعه شناسی صنعتی

این ترم به رویکردهای جامعه شناختیِ محل کار می پردازد.

تمرکز آن بر نظریه های کار و بحث های جاری در جامعه شناسی کارست با تاکید بر بررسی این موضوعات از دیدگاه جنوبی است. برخی از موضوعاتی که پوشش داده خواهد شد عبارتند از:

نظریه پردازی و مفهوم سازی کار، کار در جوامع صنعتی، بازسازی و سازماندهی مجدد کار، انعطاف پذیری در بازار کار، تغییر فن آوری ها و پیامدهای کار و اشتغال، و اشکال جدید کار (ازجمله کارهای غیرمعمول، کار خدماتی، کار عاطفی، کار حرفه ای).

ب) فرهنگ و مذهب در ساخت هویت ها: جنس، جنسیت و نژاد

تکثیر جهانی هویت ها از دریچه دسته بندی های اجتماعی تفاوت ها بررسی می شود.

همگرایی ایدئولوژی ها و نهادها در ساخت هویت ها با تاکید ویژه بر هویت های مدرن آفریقایی، با تکیه بر زیرشاخه های جامعه شناسی دین و جامعه شناسی فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته: برای آشنایی با دوره های آموزشی کارشناسی جامعه شناسی صنعتی، فقط بخشی از آن ترجمه شده است، برای آگاهی از تمام دروس به لینک زیر مراجعه کنید.

منبع:

https://www.up.ac.za/sociology/article/44111/undergraduate

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا