علمی تحلیلی

ریشه های جامعه شناختی مدیریت بر بدن در جهان امروز

امروزه در جامعه ما جوانان به بدن و زیبایی ظاهری خود توجه ویژه ای دارند.

بطوری که این گروه از افراد بدن و چهره ظاهری خود را مطابق با الگوهای زیبایی که از طریق رسانه های جمعی تبلیغ می گردد و مورد پذیرش اجتماعی نیز قرار گرفته است، تغییر می دهند.

لذا برای فهم اینگونه رفتارهای جمعی در ابتدا بایستی ریشه های اجتماعی و فرهنگی گرایش به زیباسازی بدن و مدیریت بر یدن در جامعه را تحلیل و شناسایی کرد تا بتوان تبیینی درست و منطقی از آن ارائه داد.

گفتنی است که زیبایی ظاهری با جلوه های مختلف و متنوع یکی از ارزش های مهم اجتماعی در همه جای دنیا  به شمار می آید و در تعاملات اجتماعی تاکید زیادی بر آن می شود.

به شکلی که عدم مدیریت بر بدن و یا محرومیت فرد از زیبایی، بطور ضمنی ممکن است باعث طرد اجتماعی فرد گردد که تسری و پیامد این افکار قالبی از منظر روانشناختی اشخاص را دچار انزوا، پریشانی و ناکامی می کند.

زیرا هر چقدر فاصله وضعیت موجود چهره با وضعیت مطلوب و آرمانی بیشتر باشد، شخص دچار اختلال ذهني شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

بر این مبنا جوان امروزي ميل شديدي دارد تا متمایز و پسندیده تر در جامعه ظاهر گردد.

هر چقدر فراوانی افرادی که به جراحی های زیبایی روی می آورند، بیشتر می شود به همان اندازه انگیزه برای برای افرادی که تمایلی به این کار نداشته اند، بیشتر می شود.

زیرا در وضعیت یاد شده، این الگوی رفتاری به عنوان یک مد و پرستیژ اجتماعی تلقی می گردد و با توجه به آنچه که در جامعه ما در حال رُخ دادن است درمی یابیم که افراد ناخواسته این الگوی تقلیدی را در ذهنشان ضرورت انگاری می کنند و جراحی زیبایی را جزء اولویت های زندگی قرار می دهند.

در جامعه ما شکل طبیعی بدن نه تنها از تاثیرپذیری مدرنیته بی نصیب نمانده است، بلکه رکورددار بالاترین عمل های زیبایی در جهان شده است که این الگوی رفتاری جمعی معیاری برای بازنمایی وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه می باشد.

جامعه توده وار ايران تمايل دارد تا در هر حوزه ای قالب های سطحی مدرنيته را كه بيشتر جنبه نمايشی دارد، به عنوان سبك زندگی انتخاب كند و این تغییرات جدی، ماهیت الگوهای مدیریت بر بدن را شكل می دهد.

از سوي ديگر، عوامل اجتماعی و فرهنگی در جامعه از متغیرهایی است که در شکل گیری تصوری آرمانی از بدن تاثیر گذار می باشد.

زیرا، افراد در دوران جدید بخصوص در شبكه هاي اجتماعي  به علت شناخت های سطحی و گذری، ناگزیر بر مبنای وضعیت ظاهری شان مورد قضاوت و انتخاب قرار می گیرند.

در واقع، افراد می کوشند که فرم طبیعی بدن خود را به شکل پذیرفته شده اجتماعی، تغییر دهند.

چرا که از منظر افرادِ جامعه، اين تلقی وجود دارد كه زیبایی ظاهری با ویژگی های شخصیتی شایسته و مطلوب رابطه معنا داری دارد.

به عبارتی چهره زیبا نشان از شخصیت زیبا دارد.

گفتنی است کسانی که باورهای سنتی زیباشناختی دارند، تصویری کاملاً پسندیده از ظاهر خود دارند و بر عکس کسانی که اندیشه های مدرن را در سر می پرورانند، تصویری غیر قابل تحمل از فرم بدن خود دارند.

با توجه به الگوهای پذیرفته شده مدرن، فرم بدن بایستی لاغر، جذاب، متناسب و جوان به نظر برسد که در جامعه ما به علت باورهای  فرهنگی، دینی و عرفی این گونه خصوصیت ها کمتر قابل عرضه در حوزه عمومی می باشد که جوانان و دختران در واکنش به این محدودیت های قانونی که هر نوع کامجویی زن و مرد را در چارچوب نظام خانواده تعریف کرده است به جراحی های مختلف بدن، به خصوص جراحی بینی و صورت جهت تاثیرگذاری بیشتر روی آورده اند.

زیرا با توجه به منعیات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران، تنها عضوی از بدن که امکان و قابلیت عرضه در حوزه عمومی را دارد، قرص صورت افراد می باشد که شخص می تواند بیشترین تغییرات را در آن اعمال کند که زیبا و پسندیده تر جلوه کند.

دکتر مصطفی آب روشن

پژوهشگر. دکتری جامعه شناسی. حوزه تحقیقات؛ آسیب های اجتماعی و جرم شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا