علمی پژوهشی

جامعه شناسی تحلیلی؛ جامعه شناسی برای همه

هیچ فردی نیست که قانون جاذبه را نداند؛ چرا که این قانون مهم و اساسی فیزیک با یک «مثال ساده»، افتادن سیب از درخت برای همه قابل درک و شناخت شد.

جامعه شناسی نیز که می تواند راهگشای تک تک افراد در موقعیت های مختلف اجتماعی باشد، باید همین نوع شیوه ها را الگو قرار می داد.

برای همین؛ قصدم از نوشتن «کتاب های جامعه شناسی تحلیلی» این بود که جامعه شناسی مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.

از جامعه شناسی باید همه مردم در هر سطح علمی و اطلاعاتی که قرار دارند، بتوانند استفاده کنند و آموزه های آن را در زندگی خود به کار گیرند.

جامعه شناسی هم باید مانند کامپیوتر و اینترنت چنان ساده و آسان شود که همه قادر به برقراری ارتباط با آن باشند.

این خواسته و قصدم با توجه وضعیت جامعه شناسی امکان پذیر نبود.

چرا که مباحث با چنان شیوه های استدلالی و قیاسی درهم پیچیده اند که به سال ها یادگیری برای فهم آنها نیاز بود و از طرف دیگر، راهکارهای اجرایی و کاربردی نیز چنان حرفه ای و تخصصی ارائه شده بودند که تنها از عهده متخصصان و دانش آموختگان کهن کار برمی آمدند.

برای همین، لازم بود علاوه بر ساده گویی و بیان آسان مطالب، شیوه نوینی در شناخت و کاربرد جامعه شناسی پدید آید تا توده مردم بتوانند جامعه شناسی را در زندگی خویش به کار گیرند.

به این ترتیب، «جامعه شناسی تحلیلی» به عنوان شیوه نوینی برای «عمومی شدن جامعه شناسی» شکل گرفت.

این امری بدیهی است که جامعه شناسی نیز همچون سایر علوم، بر بینش های نظری و راهبردهای عملی استوار شده است.

بنابراین، جامعه شناسی تحلیلی نیز از این بنیان های فکری و عملی بی نیاز نیست، اما چگونگی استفاده از آنها باعث می شود که بتوان از شیوه نوینی در جامعه شناسی نام برد، تحت عنوان «جامعه شناسی تحلیلی».

جامعه شناسی تحلیلی با وجود آن که موضوعات اجتماعی را بر پایه جامعه شناسی نظری و کاربردی بیان می نماید، چون فقط بیان ضرورت ها را محور قرار داده است، بسیار مختصر و کوتاه خواننده را به اصل مطلب می رساند (در یک صفحه) و چگونگی استفاده آن را آشکار می نماید.

بحث های نظری و کاربردی چنان در قالب

مثال ها،

تشبیه ها،

عکس ها،

نمودارها،

علاوه بر کلمات آسان و ساده،

به تحلیل آمده اند که هر فردی را به سرذوق می آورد و به این باور می رساند که جامعه شناسی می تواند برای همه مردم باشد.

هیچ توضیحی بدون مثال یا نمودار نیست و عکس ها چنان انتخاب شده اند که خواننده را قبل از خواندن توضیح با موضوع آشنا می کنند.  

هر صفحه موضوعی را بیان می کند و هیچ توضیحی به صفحات قبل و بعد ارتباط ندارد (غیرخطی بودن مطالب). در نتیجه هر خواننده ای از عهده خواندن یک صفحه برمی آید و پیچیدگی و گستردگی مباحث جامعه شناسی را پشت سرمی گذارد.

همچنین، صفحات کتاب چنان مستقل از یکدیگر هستند که خواننده می تواند هر صفحه ای را از هر قسمت کتاب که لازم می بیند، مطالعه نماید. لذا، خواننده مستقیم و بدون هیچ اتلاف وقت، بدون خستگی، سریع و آسان مطالب مورد نظر خود را در اختیار دارد.

 بنابراین، می توانم با اطمینان بگویم که کتاب های «جامعه شناسی تحلیلی» فرصت را برای یادگیری جامعه شناسی در اختیار تمام علاقمندان به موضوعات اجتماعی می گذارند و مردم می توانند از جامعه شناسی استفاده کنند.

و باید بگویم اولین و آخرین هدف کتاب های «جامعه شناسی تحلیلی»، نیز همین است که جامعه شناسی به میان مردم بیایید و مردم از آن استفاده کنند.   

دکتر منیژه نویدنیا

دکتری جامعه شناسی. نظریه پرداز و محقق. نویسنده اولین کتاب امنیت اجتماعی در ایران، معرف جامعه شناسی تحلیلی با نگارش شش جلد کتاب، استاد دانشگاه و موسس سایت جامعه شناسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا