علمی پژوهشی

جامعه شناسی کار و سازمان ها

جامعه‌شناسی سازمان‌ها مطالعه سازمان‌ها و سازمان‌دهی، هم در درون سازمان‌ها و هم بین سازمان‌ها است.

جامعه شناسی کار بر زندگی کاری، بازار کار، و سازمان های کاری از منظر جامعه شناختی تمرکز می کند، به عنوان مثال از نظر رهبری، استخدام، شرایط و ضوابط استخدام و غیره.

دو نمونه تحقیق در حوزه سازمان ها و کار در زیر آمده است:

1- تشویق پدران به مرخصی کاری برای مراقبت از فرزندانشان

تشویق پدران: علل و پیامدهای مقررات مرخصی پدران در دیدگاه تطبیقی فراملی

چرا برخی از کشورها مزایای مرخصی سخاوتمندانه تری را نسبت به سایرین به پدران می دهند؟ چه ابعادی از مرخصی والدین در تشویق پدران به مرخصی کاری برای مراقبت از فرزندانشان موثرتر است؟

این پروژه به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول به بررسی روابط بین بازیگران مختلف سیاسی و مقررات مرخصی والدین در 22 کشور دارای دموکراسی مرفه از سال 1965 تا 2015 می پردازد. بنابراین این تحقیق در مورد نقش بازیگران مختلف سیاسی در تغییرات اخیر به سمت مدل های سیاست خانواده برابری طلبانه جنسیتی بحث می کند.

بخش دوم به بررسی روابط بین انواع مختلف مقررات مرخصی استحقاقی والدین و (الف) روند استفاده پدران از مرخصی والدین در 15 کشور اروپایی و (ب) سهم پدران از مرخصی والدین در آلمان، سوئد و بریتانیا می‌پردازد.

هر بخش از این پروژه مستلزم سنجش مقررات مرخصی پدر است که در بین کشورها و در طول زمان قابل مقایسه است. همچنین، این پروژه همچنین شاخص های طولی و مقایسه ای را ارائه می دهد که برای جامعه تحقیقاتی گسترده تر در دسترس عموم قرار می گیرد.

2- آزادی انتخاب و رقابت در بازار کار کارکنان پیش دبستانی سوئد

در این پروژه تحقیقاتی، ما مطالعه می کنیم که چگونه اصلاحات بازار در سیستم مدارس سوئد، بازار کار کارکنان پیش دبستانی را تغییر داده است، با بررسی اینکه آیا قرار گرفتن در معرض رقابت از طرف پیمانکاران خصوصی بر دستمزد، جابجایی کارکنان، و غیبت ناشی از بیماری در میان کارکنان پیش دبستانی تاثیر گذاشته است یا خیر.

اصلاحات مبتنی بر بازار در اوایل دهه 1990 انتخاب والدین و رقابت ارائه دهندگان خصوصی را به بخش پیش دبستانی سوئد وارد کرد.

پروژه ما این پیشرفت را با تمرکز ویژه بر 1) نیروی کار پیش دبستانی، و ب) تفکیک پیش دبستانی مورد مطالعه قرار می دهد.

ما روش‌های آماری را روی داده‌های ثبت دقیق اعمال می‌کنیم و مطالعه می‌کنیم که چگونه ورود ارائه‌دهنده خصوصی در بازارهای کار محلی بر دستمزد، تحرک شغلی و غیبت ناشی از بیماری در میان کارگران پیش‌دبستانی تاثیر می‌گذارد.

ما همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه ترکیب پیش‌دبستانی‌های محلی کودکان با ورود یک پیش‌دبستانی خصوصی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

منبع:

https://www.su.se/english/research/research-subjects/sociology

علم جامعه شناسی

آشنایی با جامعه شناسی از سایت های دانشگاهی مختلف توسط دکتر منیژه نویدنیا در اختیار علاقمندان قرار داده می شود، به انضمام نمودارها، عکس ها ... که شیوه ابداعی ایشان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا