خلاق و ابداعی

عشق و انسان عاشق

در اینجا، به وجوه مختلف عشق و نقش و تاثیر آن بر انسان عاشق پرداخته شده است.

پیامدهای عشق

1 ـ همه هویت انسان به عشق اوست.

2ـ عشق، هویت اصیل انسان را به او بازمی‌گرداند.

3ـ انسان با عشق، احساس بود و نمود دارد و آتش به عالم می‌زند.

4 ـ شیرینی عشق با فاصله‌های زمانی و مكانی از بین نمی‌رود.

5ـ آتش عشق در انسان رو به خاموشی نمی‌رود.

6ـ دنیای شعر، افسانه پایان‌ناپذیر آتش عشق است.

7ـ عشق، مَركب راه تا شیفتگی و شیدایی الهی است.

آیین عشق

1 ـ انسان عاشق، مخلوقی ستودنی است.

2ـ این انسان به دروازه بیداری رسیده است.

3ـ انسان عاشق، به آسمان‌ها پرواز می‌كند.

4ـ این انسان شوریده و سرگشته است.

5ـ انسان عاشق، شاعری آوازه‌خوان است.

6ـ انسان عاشق با همه هستی‌اش احساس بودن دارد و بی‌اختیار است.

7ـ عشق انسان عاشق، سرآغاز حركت اوست.

اصول عشق

1 ـ انسان، موجودی اصیل است.

2 ـ انسان، دارای منشأ و منتهای آشكار است.

3 ـ حركت از مبدأ به مقصد، به دست خود انسان است.

4 ـ عشق، دروازه ورود انسان به دنیای اصیل الهی است.

5 ـ دنیای اصیل انسان، تقرّب به سمت خداست.

6 ـ تعریف هستی ‌انسان به حركت اصیل اوست.

7 ـ عشق، راه رسیدن انسان به حیات متعالی است.

مبنای عشق

1 ـ خداوند،‌ جامع جمیع كمالات الهی است.

2 ـ انسان، آمیزه مُلك و ملكوت است.

3 ـ عشق، مرز بیداری از خاموشی به روشنایی است.

4 ـ عشق، وسیله تبدیل بیداری به بینایی است.

5 ـ انسان كامل، آستانه شیفتگی و شیدایی است.

6 ـ عشق، از اوصاف پاك ایزدی است.

7 ـ خداوند، سرمنشأ بازگشت انسان به اصلِ اصیل خود است.

حقیقت عشق

1 ـ انسان «می‌تواند» به عشق الهی دست یابد و این امكان و شایستگی برای او هست.

2 ـ انسان «بایستی» به تقرّب الهی دست جوید كه نشان اهل خدا، عاشقی است.

3 ـ تنها اعتبار و «ارزش» اصیل انسان به عشق خالص الهی است.

4 ـ عشق خالص الهی، «سیری‌ناپذیر»، بی‌حدوحصر و بی‌پایان است.

5 ـ تنها خداوند را باید «كامل و تمام» دوست داشت كه معشوق حقیقی او است.

6 ـ لازمه عشق به خداوند، «عشق دوباره او به انسان» است.

7 ـ تنها راه عشق به خداوند، عشق به «انسان عاشق كامل» است.

پیوست:

تبیین و توضیح مبنای تحلیلی این نمودار را در کتاب «عشق در سه نگاه؛ تحلیل فلسفی مفهوم عشق» که توسط انتشارات فرهنگ و معارف در سال 1387 منتشرشده، دنبال کنید.

دکتر سیدحسین حسینی

عضو هیات علمی گروه فلسفه دین و کلام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا