خلاق و ابداعی

تحلیل آهنگ «بگو بله» اثر گروه دارکوب بر مبنای جامعه شناسی موسیقی

 جامعه شناسی موسیقی شاخه‌ای از علم جامعه شناسی است که به تحقیق از روابط بافت اجتماعی فرهنگی در موسیقی پرداخته و به روابط میان موسیقی و جامعه در سطوح مختلف می پردازد و آنها را معرفی می کند.

لیپ (Lipp) جامعه‌شناسی موسیقی با تاثیرات اجتماعی موسیقی در ارتباط است نه با خود موسیقی

آلفونز زیلبرمان (Alphons Silbermann) جامعه‌شناسی موسیقی اعمال موسیقایی را به‌ عنوان رفتاری اجتماعی در نظر گرفته

کورت بلوکوپف (Kurt Blaukopf) به دنبال پی بردن به شرایط اجتماعی و فرهنگی پدید آمدن موسیقی والتر سرااوکی (Walter Serauky) مصرف آن است.

کورت بلوکوپف (Kurt Blaukopf)این علم از طریق علوم فرهنگ‌ شناسی به علم شناخت موسیقی می پردازد.

اعمال و رفتار موسیقایی تنها مربوط به موسیقی نشده، بلکه مسائل اجتماعی همچون آداب، ارزش ها و شرایط حاشیه‌ای را نیز در برمی‌گیرد. گاسپار روپرت (Gaspar Ruppert) از این رو موسیقی عملکردی اجتماعی دارد و از طریق جامعه‌شناسی موسیقی می توان به عملکرد اجتماعی موسیقی رسید.

عملکردهای اجتماعی آهنگ «بگو بله» ما را متوجه رفتارهای اجتماعی بخشی از جامعه ایران در رابطه با ازدواج اجباری می کند.

این آهنگ با انتخابی هوشمندانه در نام گذاری آهنگ، به موضوع ازدواج اجباری برای دخترانی که به اجبار بله می گویند، می پردازد.

آهنگی پرکاسیو با درونمایه موسیقی جنوبی و هارمونی شاد که مخاطب را نسبت به تضاد در این رفتار ضداجتماعی در قسمتی از جامعه ایران آگاه می کند.

فضای غم آلود و تلخ شعر در مقابل موسیقی ریتمیک آهنگ که تناقض شدید میان شعر با ریتم را به وجود آورده، نشانه ای از تضاد تلخ میان فضا و ریتم شاد عروسی در مقابل تلخی ازدواج اجباری است.

استفاده از جملاتی غم آلود مانند «خبر نداشتن کسی از دلِ خون عروس در شب عروسی» ، «اشک های عروس در زیر تور عروسی» و «به حجله بردن عروس با چشم گریون» تصویرگر فضای سیاه ازدواج اجباری برای دختران است که آهنگ در تلاش برای آگاهی سازی جامعه از آن معضل اجتماعی است.

علی اصالتی

دانشجوی علوم ارتباطات اجتماعی، نویسنده در حوزه ارتباطات، فرهنگ و جامعه شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا